Siden 2018, hvor Bestseller indledte sin ambitiøse bæredygtighedsstrategi, ‘Fashion FWD’, har vi løbende kunne fortælle om delmål og milepæle i udviklingen. For det er interessant at følge med i, hvordan en af verdens største modevirksomheder forsøger at vende skuden mod fremtiden – fremfor mod afgrunden, som er den, modebranchen i nogle henseender ellers har kurs mod. Med andre ord; hvordan Bestseller vil minimere sit miljøaftryk, innovere sine materialer og produktion, fremme cirkularitet – og herunder tage større ansvar for det tøj, de producerer, også efter det har forladt fabrikken.

Og et sådan skridt på vejen har Bestseller nu taget ved at få kortlagt virksomhedens totale CO2-udledning – og derudfra få godkendt to forskellige vidensbaserede mål for reducering af selvsamme udledning. Det er sket i samarbejde med organisationen Science Based Targets initiative, som Bestseller tilsluttede sig i 2018, og som er i overenstemmelse med Parisaftalen.

Valideringen er dog kun den indledende del – for nu kommer selve arbejdet med at udarbejde en køreplan, der skal sikre, at Bestseller når de to mål senest om ni år, i 2030. En køreplan, der, ifølge Bestseller selv, vil koste virksomheden et trecifret millionbeløb, men som er nødvendig for den strategi, virksomhedens øverste ledelse har sat.

“Bestsellers klimamål lægger sig tæt op ad vores vedvarende arbejde for at forbedre miljøaftrykket på vores produkter, butikker og forsyningskæde – mens de på samme tid er i tråd med den nyeste klimavidenskab, og dermed afstemmer vores forretning med klodens behov. Målene forstærker vores budskab om, at vores eneste vej frem er at adskille vores brug af naturressourcer fra vores vækst,” siger CEO Anders Holch Povlsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

“Det næste årti bliver det vigtigste nogensinde i forhold til at få klimaforandringerne på rette kurs og holde sig inden for en 1,5 graders temperaturstigning. Hvis ikke det sker, vil det blive ekstremt ødelæggende for vores planet og en trussel for menneskeheden. Vi tager ansvar for vores virksomhed og for alle involverede. Men vi kan ikke stå alene. Den private sektor har en afgørende rolle, når det kommer til at reducere CO2-udledning. Derfor burde alle være forpligtede til at verificere egen CO2-neutralitet. Bevise at man ikke tager fra naturen. At bruge vidensbaserede klimamål er en måde til at dokumentere netop dette.”

Den største reducering skal ske i forsyningskæden og hos forbrugerne

Ud af den samlede udledning er det blot fem procent, der kommer fra Bestseller selv. Resten – 95 procent – kommer fra koncernens forsyningskæde og fra selve forbruget af deres tøj. Derfor er det nu Bestsellers mål også at kunne reducere udledningen herfra, hvilket selvsagt er en enorm udfordring for tøj, der i deres tilfælde skal produceres både hurtigt, billigt og i store mængder – samt er blevet erhvervet billigt af forbrugerne, som derfor – muligvis – er mindre tilbøjelige til at passe godt på det.

Det første mål vedrører egne operationer – det vil sige kontorer, butikker med mere, samt udledning fra den strøm, Bestseller bruger til sine bygninger – og forpligter koncernen til at sænke den samlede udledning med 50 procent sammenlignet med 2018 inden 2030. Det andet mål, som derfor omhandler værdikæde og forbrug, lægger op til en reducering på 30 procent indenfor samme tidsramme. For Bestseller betyder det blandt andet, at de vil skifte til mere bæredygtige materialer med lavere miljøpåvirkning, minimere luftfragt og brug af kemikalier og udskifte emballage til 100 procent genanvendte materialer. I forhold til forbrugerne vil de øge fokus på ’wear and care’ for at fremme produkternes levetid og cirkularitet, og i deres egen virksomhed vil de udskifte al belysning til LED og få energi fra tidligere nævnte solcellepark.

“Disse klimamål kommer til at ændre på måden, som Bestseller arbejder på. Vi tager nu ansvar for områder, som traditionelt har været anset som værende mere eller mindre uden for vores kontrol. Den indirekte CO2-udledning ligger længere væk fra vores vanlige indflydelse. Det betyder, at vi skal opnå forandringer i andres virksomheder, og det kræver klare incitamenter, tæt samarbejde og transparens,” siger Sustainability Manager Dorte Rye Olsen og fortsætter:

“Vi har brug for at få forbrugerne med os. Det er vores ansvar, at vores produkter skabes efter cirkularitetsprincipper, og samtidig skal vi være i stand til at inspirere vores kunder til, at de vælger det rette produkt, bruger det og passer godt på det, og i sidste ende motivere til at produktets levetid forlænges. Vores fremtidige råmaterialer skal grundlæggende høstes direkte fra forbrugernes tøjskabe for at sikre en mere cirkulær økonomi. Det kræver dog store systemiske forandringer, blandt andet nye sorteringsmuligheder og ny teknologi såsom ’chemical recycling’.”

Selve udmeldingen har dog også endnu en gang understreget det dilemma, der opstår, når enorme fast fashion-kæder tager nye bæredygtige tiltag. For hvordan kan de sige, at de er tættere på et mål om bæredygtighed, når de samtidig spytter T-shirts ud hurtigere, end vi trækker vejret op ad stejl bakke? Samtidig ved vi også, at netop denne kritik for ikke at gøre alt eller kunne det hele har været en bremseklods for en del virksomheders transparens omkring deres bæredygtige udvikling, hvis ikke de har fuld rygdækning – og sådan fremmer vi ikke videndeling, så virksomheder kan løfte udviklingen videre.

Den endelige køreplan for, hvordan Bestseller når fuldt i mål med de nye forpligtelser, er endnu ikke klarlagt.