Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bestsellers cirkulære designguide er åben for alle
Alle nyheder, Bæredygtighed

Sammen med Kering tester Bestseller blockchain-teknologi målrettet modebranchen

Den danske modekoncern tester blockchain-teknologi i sit nyetablerede laboratorium i samarbejde med luksusproducenten Kering.
Den danske modekoncern tester blockchain-teknologi i sit nyetablerede laboratorium i samarbejde med luksusproducenten Kering.

Der skal stadig mere transparens i modebranchen. Et stykke tøj skal kunne følges fra fiber til færdigt produkt for at sikre, at det lever op til bæredygtighedscertifikater og miljømærkninger samt er produceret under ansvarlige arbejdsforhold. Dette ved også Bestseller, der i december 2018 præsenterede deres Fashion FWD-strategi. Her forpligter de sig til at arbejde mod at sikre klimapositivitet, fair arbejdsforhold og cirkularitet i deres design med konkrete målsætninger frem mod 2025. I september i år lancerede de så deres Fashion FWD Lab, hvor de tester ny teknologi, der skal bringe dem tættere på målene. Og i oktober startede de et samarbejde med svenske Renewcell om genanvendelse af tekstiler.

Nu er de så gået sammen med luksusproducenten Kering – som blandt andet står bag Gucci, Saint Laurent og Bottega Veneta – om at teste blockchain-teknologi på viskoseprodukter. Via platformen TextileGenesisÔ vil de over det næste år spore viskoseprodukter gennem hele forsyningskæden fra fiber til produkt. Viskose er ikke et tekstil, der traditionelt anses for at være bæredygtigt, men de seneste år er udviklet flere bedre alternativer – som er nogle af dem, Bestseller bruger til projektet. Her er der tale om de tre viskoseproducenter Lenzing, ENKA og Tangshan Sanyou. Ifølge Bestseller, er de alle ledende indenfor produktionen af mere miljøvenlig viskose, ligesom at de er udvalgt på baggrund af deres ‘Green Shirt’-placering i Canopys ‘Hot Button Report’. Målet er dermed at kunne verificere disse bæredygtige kvaliteter samt øge gennemsigtigheden mellem dem som virksomhed og deres forbrugere.

“Vores brug af mere bæredygtige materialer stiger markant i Bestseller, og vi vil gerne garantere integriteten af vores råmaterialer. Med blockchain-teknologien sikrer vi en øget transparens, hvor vi verificerer, at de bæredygtige fibre er benyttet gennem hele forsyningskæden – fra fiberproducenten til slutproduktet,” skriver Sustainable Materials & Innovation Manager hos Bestseller Camilla Skjønning Jørgensen i en pressemeddelelse.

Blockchain-teknologi vinder indpas

Blockchain-teknologi har de seneste år vundet indpas i livsstils- og designbranchen. I sin grundform kan det beskrives som en kæde af blokke med information, der ikke kan ændres eller manipuleres, og som følger et produkt helt fra start. Hver gang der foretages en handel eller overførsel i produktionen, tilføjes en ny blok med information til kæden, der kan følges digitalt.

Lifestyle & Design Cluster har tidligere beskrevet, hvordan man kan bruge blokchain-teknologi i modebranchen ved at give tøj en form for “puls” via en censor eller en teknisk tråd i stoffet og dermed skabe en digital tvilling af produktet, som kan spores.

TextileGenesisÔ, som Bestseller bruger, anvender såkaldte FibercoinsÔ til at digitalisere tøjet og derefter tracke hver eneste bevægelse i dets produktion. TextileGenesisÔ beskriver, hvorfor transparens er så vigtigt:

“Sporbarhed i den tekstile værdikæde er en udfordring på grund af den høje fragmentering i industrien og dens globale forsyningskæder. Samtidig kræver indkøb af bæredygtige modeprodukter i stigende grad fuld sporbarhed for at sikre integriteten af bæredygtighedskrav.”

Til det ni måneder lange pilotprojekt mellem Kering og Bestseller er udvalgt otte styles med fibre fra de tidligere nævnte viskoseproducenter. Projektets succes bliver målt op i mod løsningens fleksibilitet, og hvorledes den kan operere på tværs af flere forsyningskæder, brands, fiberproducenter med videre. Der vil efterfølgende blive offentliggjort en rapport med resultaterne samt en ’best practice’-guide. Projektet er faciliteret af Fashion For Good, og derudover har Zalando også lagt penge i samarbejdet.