Vi er nu landet oven på Copenhagen Fashion Week – en travl uge for mange, men denne sæson også en langt mindre travl uge for ligeså mange. For eftersom alt blev indtaget via skærmen, så var modeugen ikke den koncentrerede spurt, som vi ellers plejer at opleve. Her på redaktionen var vi for første gang i månedsvis ude af hjemmekontorene og havde i stedet placeret os med Copenhagen Fashion Week-teamet i et studie på The Lab. Og det gav faktisk en velkommen følelse af at være rigtigt til modeuge. For diskussionerne om præsentationerne, kollektionerne, fremførelserne og budskaberne, der var repræsenteret på kalenderen, var på mange måder de samme – også selv om vi selvfølgelig savnede hele atmosfæren, intensiteten og det sociale i oplevelsen af et fysisk liveshow. Vi anmeldte selvfølgelig alle brands, der var på kalenderen, og vores skriv kan du læse lige her.

Også internationalt var der igen opmærksomhed på den danske modeuge, der blandt andet blev fremhævet i Vogue og WWD for at hæve den bæredygtige barre. Et godt eksempel på, at Copenhagen Fashion Week har formået at give modeugeformatet et ekstra lag af indhold, der både holder og tiltrækker international årvågenhed – også i en tid som nu, hvor shows, streetstyle, middage og fester er sat på hold (selvom Adam Katz Sinding faktisk formåede at lave en streetstyleserie til Vogue.)

Stine Goya vil styrke inklusion med mentorforløb

Sammen med organisationen Mentoring Matters vil Stine Goya fremover tilbyde en lønnet tremåneders ansættelse i brandets hovedkvarter. Målet med mentorordningen er at fremme ligestilling, lige muligheder og diversitet i modebranchen, og blev annonceret af Stine Goya allerede sidste år. Her udgav brandet sin bæredygtighedsrapport for 2019/20 og annoncerede her, hvordan mentorskabet skal være en del af en den omstillingsrejse, som Stine Goya begyndte i 2019.

“Mangfoldighed og inklusion har været så stort et fokus for os siden fra starten. Alle fortjener muligheden for at udmærke sig og opleve glæden ved, hvad vores branche kan tilbyde – uanset din baggrund, uanset din hudfarve. Vi tror på kraften og skønheden i en mere forskelligartet og multikulturel branche. Det er fuldstændig uvurderligt,” siger Stine Goya, grundlægger og kreativ direktør.

Hvorledes mentorforløbet ansøges fremgår ikke af pressemeddelelsen, men kontakt venligst virksomheden for yderligere information. 

Stine Goya AW21.

Markberg eksperimenter med miljøvenlig læder

Det er nu et år siden, at det danske taske- og accessoriesmærke Markberg lancerede – som et led i en overordnet strategi om at opnå en mere bæredygtig profil – en kollektion af tasker lavet af polyester fra genanvendte plastikflasker. Målet var, at “at tilføje tasker i et alternativt materiale til læder,” som ejer og kreativ direktør Mette Astrup dengang formulerede det.

Men nu har brandet fundet en anden måde at komme omkring deres læderudfordringer: med en ny kollektion af lædertasker, der er garvet på et LWG-certificeret (Leather Working Group) garveri, og som er baseret på vegetabilsk garvning med farvestoffer udtrukket fra naturlige materialer som olivenblade, bark og rarbarberrødder. ‘Roots Collection’, som den nye kollektion hedder, indeholder syv forskellige styles og er fremover en permanent del af Markbergs kollektioner.

Alle styles lanceres i butikkerne til august 2021.

 

Få 1980’er stilen tilbage hos Blå Kors

At genbrug er en effektiv genvej til et mere bæredygtigt modeforbrug er ingen hemmelighed – men forbrugerne skal for alvor tage tendensen til sig, hvis det skal kunne gøre en forskel i det lange løb. Og den udvikling vil den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der driver 55 genbrugsbutikker, være med til at skubbe på; med det nye, online modemagasin ‘Revive’. Et magasin, hvor alt tøjet – modsat traditionelle modemagasiner – er fundet på stativerne i en af organisationens genbrugsbutikker.

“Med vores nye magasin vil vi vise, hvordan danskerne kan ‘genoplive’ brugt tøj på en moderigtig måde. Hvis man for eksempel køber tøj i vores webshop eller i en Blå Kors’ genbrugsbutikker, når de åbner igen, er man med til nedsætte produktionen af nyt tøj og sparer dermed klimaet for en stor belastning,” lyder det i en pressemeddelelse fra vurderingsekspert Kirsten Marie Kragh fra Blå Kors Genbrug.

Blå Kors’ nye magasin ‘Revive’ kan læses gratis på deres hjemmeside.