3 shows, der særligt imponerede os til Copenhagen Fashion Week
Ud af en lang række virkelig vellykkede shows var der især tre brands, der udmærkede sig med en gennemtænkt kombination af klassisk catwalk og inddragende historiefortælling.Copenhagen Fashion Week er slut – og dermed den første rent digitale modeuge i København. Og her var det tydeligt i både kreativitet og produktion, at vi er rykket langt længere ned af den digitale boldgade, når det kommer til brandpræsentationer: Mange imponerede os af flere forskellige grunde. Men når det kommer til at udnytte formatets muligheder for postproduktion og storytelling og samtidig formå at implementere et catwalkformat, hvor man rent faktisk kunne se kollektionen, både som helhed og i detaljer, ja, så var der især tre shows, der skilte sig ud.
Schnayderman’s
Svenske Schnayderman’s åbnede modeugen med sin filmiske præsentation ‘The Outsiders’. En film, der på få minutter ikke bare gav os en stemningsfuld story line med en gruppe unge mænd på UFO-jagt – som et billede på vores aktuelle tilstand af venten og længsel efter ‘noget større’ – men som også havde et element af catwalk, hvor drengene ikke bare var drenge, men også modeller, der forstod at vise tøjet frem.
Se showet her og læs vores anmeldelse.
Rains
Rains viste med deres nu tredje show under Copenhagen Fashion Week, at tredje gang for alvor er lykkens gang. Det danske ‘outerwear-gone-livsstils’-brand imponerede os med ikke alene et godt show, som vi virkelig gerne ville have set live, men også i den måde, de udnyttede det digitale potentiale med en – for brandet – oplagt gimmick, der næsten skal opleves og ikke spoiles.
Se showet her og læs vores anmeldelse.
Holzweiler
Der var flere brands, der havde valgt at invitere ind i egne lokaler i deres præsentation, dels for at vise noget af den intimitet, der er opstået under lockdown, men vel også af praktiske årsager i en restriktionsfyldt periode. Og det med både mere og mindre succes. Et af de shows, der dog virkelig brillierede i denne kategori, var den norske familievirksomhed Holzweiler. De holdt deres (lange) show på badebroen foran brandets hovedkvarter lidt uden for Oslo (som i øvrigt er designet af tegnestuen Snøhetta, der også står bag den igangværende udbygning af museet Ordrupgaard). For her var endelig en mulighed for at invitere Copenhagen Fashion Weeks gæster ud på den bro, de så mange gange må have tænkt var ideel som catwalk – og det var den virkelig.
Se showet her og læs vores anmeldelse.