Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Rains spænder musklerne – og det virker

Med en digital præsentation, der løfter det produktionsmæssige niveau til nye højder, viser Rains os ikke blot, hvad de kan, men også hvad de vil med deres fortsat hurtigtvoksende brand og videreudviklede design-DNA.
Med en digital præsentation, der løfter det produktionsmæssige niveau til nye højder, viser Rains os ikke blot, hvad de kan, men også hvad de vil med deres fortsat hurtigtvoksende brand og videreudviklede design-DNA.

Rains, ’Anticipate’, onsdag den 3. februar 2021, klokken 17.00.

Jeg har allerede én gang denne sæson påpeget, at der – især under en digital modeuge – er stor forskel på, hvor meget et brand gør ud af sin præsentation. Men nu bliver jeg alligevel nødt til at sige det igen: denne gang, fordi det også skal understreges, når et brand virkelig ikke gør det – altså springer over, hvor gærdet er lavest. Og det er tilfældet med Rains, der til sin AW21-præsentation næsten blæste – eller skal jeg sige skyllede? – undertegnede omkuld.

Vi befinder os i en mørk og dyster hal, hvor en model iklædt en gulvlang, sort dunponcho skimter mod et voldsomt skarpt lys, inden hun træder op på en stejl bro og kigger frem på en gigantisk, deform, lysende kugle, der svæver for enden. Langsomt bevæger hun sig nærmere, mens en gruppe af ditto mørkklædte modeller står tilbage og ser forundret på hendes modige, men ensomme gang fremad mod det ukendte objekt. En efter en følger de dog efter hende op af den lange gang til det, der med sin runde form minder om solen, men blå/hvide farve og bølgende form nærmere ligner en stor kugle af vand, som dog stadig blænder dem, som tør se direkte på den. Som var det en gud. Et slags ophøjet naturligt element, der skal respekteres, ja ligefrem tilbedes – og tænker man på Rains megasucces med et ellers ret stramt nichekoncept, forstår man jo egentlig godt, hvorfor de kunne være tilbøjelige til at tilbede vand.

Pludselig vender modellerne om, går tilbage ned af den lange gang, indtil den bagerste, en kvinde iklædt en taljekort, skinnede, metallisk dunjakke og Matrix-solbriller, vender sig om og ser tilbage. Tilbage på den nu forvrængede, udspændte vandkugle, som med ét eksploderer, så flere tusinde liter vand flyder ud over broen og den tomme hal. Med det forvandles gangen til en catwalk, hvor i alt 40 indgange præsenterer en kollektion, der er tro mod Rains’ skarpe DNA, men som også fortsætter den designmæssige udvikling, som brandet er på. En udvikling, der har foldet det først snævre univers ud og nu giver os hele looks med militærinspirerede utility bukser, sexede, ærmeløse toppe, jakker med stramt markerede taljer og lange nederdele med høje slidser – selvfølgelig kombineret med de mange regn- og vinterfrakkedesigns, som i sin AW21-udgave er mere mørke, maskuline og spacey end tidligere sæsoner. Metalliske tekstiler, akavede, korte faconer, der står i kontrast til de ditto ugly-cool gulvlange dunfrakker. Her er også et bredt udvalg af vandafvisende sko og accessories i form af høje snørestøvler, små og store tasker og vejrpraktiske rygsække. En kollektion, man ganske vist får fornemt præsenteret – de resterende seks minutter af filmen er et ’klassisk’ show – men som man alligevel får lyst til at dykke mere ned i. Studere på nærmere hold og værdsætte for de designmæssige detaljer, som kan være svære at se i det mørke setup, men som man alligevel ved er der.

Rains har med denne sæsons digitale præsentation skabt noget, der på grænsen til det satiriske leger med rammerne for deres eget koncept som noget ophøjet, ja ligefrem religiøst, i en film, der på en og samme tid viser en stærk story telling og tålmodigt præsenterer brandets nye kollektion. At den med sin åbenlyst dyre produktionsværdi også kan ses som et forsøg på virkelig at spænde musklerne og understrege brandets succes, gør ikke så meget. For det virker. Underholder og imponerer. Og det er jo i virkeligheden det, det hele handler om.

Se hele kollektionen her.