Det populære skobrand ARKK Copenhagen har længe været kendt for deres store armbevægelser og konsekvente vækst, som især har manifesteret sig i toppen, hvorimod bundlinjen de seneste år har halet bagefter. Det så man senest i årsregnskabet for 2018/19, hvor årets resultat ikke fulgte med den ellers voksende omsætning og bruttofortjeneste. En udvikling, der dog netop, ifølge brandet selv, skyldes den massive investering i blandt andet ny e-commerce strategi – og dermed fortsat vækst.

Men store ambitioner til trods, har grundlæggerne Kasper Høj Rasmussen og Thomas Refdahl også mærket Covid-19 som lidt af en mavepuster, ligesom de fleste andre i branchen i år. “Hver en øre er blevet vendt for at kunne komme helskindet ud på den anden side af det her,” som de blandt andet udtalte om situationen allerede tidligt i krisen, i slutningen af marts.

Og derfor er det da heller ikke overraskende, at sådanne udfordringer sætter sit præg på det nye årsregnskab 2019/20 for selskabet bag ARKK Copenhagen, State of North, som netop er blevet fremlagt. Heri ses det, at der stadig er sorte tal i top – omsætningen er ikke oplyst, men bruttofortjenesten lander på 6,9 millioner kroner sammenlignet med 13,9 året før. Årets resultat derimod lander på et minus på 12,6 millioner kroner mod et lille plus på 92.306 kroner i 2018/19. Et underskud, der – vel at mærke selskabet første siden stiftelsen 2014 – i høj grad skyldes nedlukningen i store dele af Europas detailhandel i foråret og dermed de sidste måneder af selskabets regnskabsår, som der forklares i ledelsesberetningen.

Ny strategi opstår midt i Covid-19

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget andet. Det er i hvert fald den holdning, som ARKK Copenhagen-stifterne driver virksomhed efter. Derfor blev der hurtigt genovervejet den nuværende strategi – og lagt en ny:

“For os er et minus et minus uagtet størrelsen på det. Så da vi kunne se, det var uundgåeligt at lave underskud per 30. juni 2020, accelererede vi de beslutninger, min forretningspartner Thomas og jeg havde haft i lang tid, blandt andet ønsket om at købe brandet ud af diverse agent- og distributøraftaler,” lyder det fra Kasper Høj Rasmussen i en pressemeddelelse.

Grundlæggerne af ARKK Copenhagen, Kasper Høj Rasmussen og Thomas Refdahl.

ARKK Copenhagen brugte foråret på at forhandle med agenter og distributører om at købe rettighederne til salget af deres produkter tilbage – og lige før regnskabet skulle lukkes, i slutningen af juni, havde de købt over ti markeder tilbage og således taget kontrollen med salget tilbage.

“Vi kontrollerer nu over 80 procent af ARKKs omsætning på wholesale selv, direkte til kunderne. Med denne forretningsmodel skaber vi et stærkt bånd til kunderne, øger vores gennemsalg, øger vores indtjening og mulighed for at planlægge med kunderne længere frem end blot næste indsalg, som ofte er mentaliteten ved mange agenter og distributører,” siger Kasper Høj Rasmussen videre.

Ny udsigt i 2021

Udover ovenstående strategiskifte valgte brandet også at tage konsekvensen af den effekt, Covid-19 har haft på detailhandlen, og nedskrive et tocifret millionbeløb på balancen på diverse investeringer foretaget gennem de sidste fem år – de tre udenlandske datterselskaber i USA, Sverige og Tyskland er blevet lukket for at konsolidere alt fremtidigt salg under State of North ApS, to ud af tre egne butikker er lukket og afskrevet, varelager er nedskrevet og så videre. Det betyder, at “selskabet formår at holde en soliditetsgrad på 51 procent,” som der står i regnskabet.

“For os, har de sidste ni måneder handlet altoverskyggende om at skabe en stærk virksomhed og et brand, der kan modstå alt. Således har vi lukket alle disse aktiviteter af samme årsag, som vi køber ti markeder tilbage; for at skabe en lean organisation med fuld kontrol,” supplerer Thomas Refdahl, der sammen med sin partner har valgt at omlægge regnskabsåret, så det fremover følger kalenderåret. Derfor lukker ARKK Copenhagen endnu et regnskabsår den 31. december 2020. Og ifølge virksomheden selv, kan man her forvente en noget anden situation allerede – for de mange optimeringer og den øgede kontrol har betydet, at de allerede er tilbage i plus her blot seks måneder efter underskuddet fra Covid-19, som der skrives i pressemeddelelsen.

“I virkeligheden er vi nu et bedre sted end før corona, og ARKK er et top tunet selskab, der starter på et nyt regnskabsår 1. januar 2021. Og da vi allerede har solgt ind til butikkerne for første halvår af 2021 er det fantastisk, at vi som hold kan kigge ind i et år, der tegner til at kunne blive det bedste i ARKKs historie. Kan vi gøre det midt i den største krise erhvervslivet har oplevet i årtier, så kan vi gøre alt,” slutter Thomas Refdahl.