Danske Arkk Copenhagen har siden lanceringen i 2015 formået at skabe stor vækst. Grundlæggerne Kasper Høj Rasmussen og Thomas Refdahl kunne allerede i 2017, to år inde, fremlægge et regnskab, hvor bundlinjen var femdoblet – et resultat, der ifølge dem skyldes virksomhedens tidligere indsats for global ekspansion, herunder i USA med en lokal amerikansk webshop, samt investering i produktudvikling.

Nu, fire år inde, står det klart, at Arkk Copenhagen fortsat har godt fat i det ellers konkurrenceprægede sneakermarked. I hvert fald når man ser på omsætning og bruttofortjeneste for perioden 1. juli 2018 til 30. juni 2019. I det nye årsregnskab fra State of North, der er selskabet bag Arkk Copenhagen, ses det, at bruttofortjenesten er steget fra lige over 10 millioner kroner i sidste regnskab til nu at nå op på 13,9 millioner. En stigning på 39 procent. Også omsætningen er steget med 22 procent, hvilket dog ikke er de 30 procent, som virksomheden regnede med, men som dog stadig anses for tilfredsstillende hos ledelsen:

“I et europæisk marked for athletic footwear i midtprissegmentet, der voksede mellem 2,0-2,5 procent i 2018 og forventes at vokse mellem 1,5-2,0 procent i 2019, er ledelsen tilfredse med at slutte året ved at vækste toplinjen ti gange mere end kernemarkedets generelle vækst,” skriver de i regnskabets ledelsesberetning.

Investeringer skal løfte bundlinjen i næste regnskabsår

Men hvor toplinjen har vokseværk, ser det lidt anderledes ud for bunlinjen. Ser man på årets resultat er denne faldet til 92.306 kroner sammenlignet med 745.697 kroner året før – og hele 5 millioner kroner før det. Ifølge ledelsen skyldes det, at man har brugt de sidste par år på en større omstrukturering i medarbejderstaben, oprydning i kundeporteføljen samt en ny e-commerce strategi – tiltag, der har krævet store investeringer, men som de også forventer vil medføre en voksende bundlinje i næste regnskabsår.

“Vi har i dag tæt på 600 forhandlere i over 30 lande og har for første gang efter fire år stoppet op og gjort en effektiv indsats for at gøre organisationen mere optimeret og klar til at løfte bundlinjen med op i de kommende regnskabsår,” fortæller CCO Kasper Høj Rasmussen i en pressemeddelelse, hvortil CEO Thomas Refdahl supplerer:

“Vi har blandt andet sagt farvel til kunder i hele verden, som vi ikke mener arbejder godt nok med brandet, vi har strammet organisationen ind og sidder i dag med et team, der er klar til løfte Arkk videre. Samtidig har vi 1. august implementeret en helt ny e-commerce strategi, der på kun to måneder viser de bedste resultater i profitabilitet, vi har set på sitets performance, siden Arkk kom på markedet for lidt over fire år siden,” siger han og afslutter med at fortælle, at brandets nuværende investeringer i retail, herunder en flagskibsbutik på Nørrebro i København samt to forskellige pop-ups, vil blive foldet mere ud i fremtiden:

“Slutteligt kommer vi til at gå dybere ind i egne retailbutikker, udover vores butik på Nørrebro og vores nyeste pop-up på Field’s kigger vi efter et permanent lejemål i København City efter gode resultater med en 4,5 måneds pop-up butik på Strøget over sommeren 2019. Alt sammen er initiativer, der vil gøre, at vi kan løfte en flot bundlinje i 2019/2020-regnskabet, det kan vi se allerede nu kommer til at ske per 30/6 2020.”

ARKK Copenhagen har kontorer i København og Frankfurt, samt et satellitkontor i New York, der servicerer deres amerikanske online-kunder.