Det er to tunge spillere i den danske såvel som europæiske modebranche, der nu har slået sig sammen. Copenhagen Fashion Week har i dag offentliggjort, at Zalando for næste tre år vil være strategisk partner på modeugen med ønsket om i fællesskab at fremme bæredygtighed i modebranchen.

Zalando har, siden den hurtigvoksende tyske webforhandler i efteråret 2019 offentliggjorde deres grønne strategi ’do.MORE, været en frontløber indenfor deres eget felt. Strategien peger både indad med fokus på blandt at udligne egen CO2-udledning, men også udad mod den store del af branchen, de er berøring med i form af øgede krav til samarbejdspartnere og brands. Det betyder, at Zalando fra 2023 udelukkende vil forhandle mærker, der lever op til deres opsatte standarder. Lignende innovative tilgang og strategi er at finde hos Copenhagen Fashion Week, der under modeugen i januar i år tog hul på sin nye, bæredygtige handlingsplan. En plan, der ligeledes både forpligter modeugen selv, men som også sætter ambitiøse krav til modebranchen med indførelse af en række minimumskrav til deltagende brands fra 2023.

Igennem deres nye partnerskab vil Zalando og Copenhagen Fashion Week forene deres respektive treårige handlingsplaner i håbet om at kunne bidrage til yderligere positive og varige forandringer i fællesskab.

“Hos Copenhagen Fashion Week er vi utroligt glade for at kunne løfte sløret for vores nye strategiske partner Zalando, der ligesom vi er dedikeret til at accelerere den bæredygtige omstilling i modebranchen. Sammen med Zalando håber vi at sende et stærkt signal til resten af industrien om, at det er muligt at skabe positive forandring, hvis man tør bruge sin platform til at stille høje bæredygtighedskrav,” lyder det fra CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark, der suppleres af David Schneider, co-CEO i Zalando:

“Vi er meget stolte af at indgå i et strategisk partnerskab med Copenhagen Fashion Week – en partner, der deler vores ambition om fælles forandring mod bæredygtighed i modebranchen. Samarbejder er en del af Zalandos DNA, og med mere end 35 millioner kunder på 17 markeder i hele Europa og mere end 3000 brandpartnere på vores platform vil vi bruge vores størrelse og innovative teknologi til at hæve barren, og med Copenhagen Fashion Week har vi en stærk partner i det europæiske mode-økosystem.”

Copenhagen Fashion Week og Zalandos nye partnerskab, der løber fra 2020-2023, træder officielt i kraft i dag med lanceringen af Copenhagen Fashion Weeks nye logo og vil blive en del af den kommende modeuge fra den 2.-5. februar 2021.