Hvis vi i Danmark skal kunne nå målet om at reducere 70 procent af vores samlede CO2-udledning i 2030, er det især de grønne iværksættere, der er førende indenfor nye opfindelser og teknologi, som skal lede vejen. Det har både Mette Frederiksen og Klimarådet slået fast. Men nu er 69 af disse grønne iværksættere og innovatører – heriblandt flere virksomheder i modebranchen – gået sammen for i fællesskab at fortælle, at de ikke alene kan løfte ansvaret. I stedet opfordrer de i et fælles brev statsministeren og regeringen til at indføre klimafgifter.

“Vi sætter pris på politikerne og befolkningens tillid til os. Men vi må allerede skuffe jer, for problemet er for kritisk og for stort til, at politikerne trygt kan overlade opgaven til os. Ligesom Klimarådet, De Økonomiske Råd og de fleste danske tænketanke mener vi, at vores virksomheders succes samt opnåelsen af 70-procentsmålet i 2030 afhænger af tilstrækkelige klimaafgifter,” skrives der ifølge Altinget.dk i brevet, som oprindeligt blev initieret af Martin Collignon fra den bæredygtige tech-startup Tomorrow.

Behov for at speede processen op

Ud af de i alt 69 underskrivere finder man – iblandt andre fremtrædende aktører og virksomheder som Mette Lykke, CEO i Too Good To Go, CEO i Simple Feast Jakob Nordenhof Jønck, Petra Kaukua, CEO i GRIM, og Kenneth Herschel, CEO i Viggo – to repræsentanter fra den danske modebranche, navnlig medstifter af Continued Fashion Vigga Svensson samt Christoffer Immanuel, medstifter og co-CEO i Organic Basics. Begge er de kendt for deres innovative tilgang til grøn mode med deres fokus på henholdsvis cirkularitet, smart textiles, CO2-venlig onlinehandel og så videre. For Christoffer Immanuel handler deres opbakning især om at gøre det klart, at der er behov for at speede processen op – og dertil er man nødt til også at tage andre metoder i brug:

“Vi er klar til at gøre vores del for, at vi når Danmarks klimamål. Men ny teknologi og optimisme omkring innovation kan ikke føre os dertil hurtigt nok. Vi har brug for både klimaafgifter og innovation, hvis vi skal nå i mål,” skrev han i går om beslutningen om at støtte opfordringen på sin LinkedIn.

Ifølge de 69 iværksættere, er klimaafgifter – altså afgifter, der er knyttet op på en virksomheds CO2-udledning – det rigtige værktøj, fordi “de hjælper alle led i samfundet til at træffe den gode klimabeslutning. De giver den grønne vare en chance for at konkurrere med den klimabelastende. De giver virksomheder og det offentlige muligheden for selv at finde de områder, hvor det er billigst at reducere deres klimaaftryk. Og de kræver hverken, at der skal findes penge i statskassen, eller at klimaministeren og klimaordførerne skal detaljestyre, hvad der er godt eller skidt for klimaet,” som de skriver i brevet, hvor de også fortæller, at sådanne afgifter “åbner fremtidens nye markeder.”

“Når politikerne har fastsat tilstrækkeligt høje klimaafgifter i fremtiden, kan vi og vores investorer pludselig se, hvor det bedst kan betale sig at udvikle løsninger og satse på disse muligheder.”