Han Kjøbenhavn fortsatte den positive udvikling i 2019
Med en ny ejerkreds, en selskabsfusion og en afsluttet – og vellykket – turnaround er Han Kjøbenhavn fortsat på rette spor. Men også her præger Covid-19 udsigten til udviklingen i 2020.Allerede da CEO Daniel Hummel satte sig i direktørstolen i sommeren 2017, var det med ambitionen om at gøre Han Kjøbenhavn til en vækstcase indenfor bare et par år. En ambition, han allerede realiserede i årsregnskabet året efter, hvor bruttofortjenesten for Han Kjøbenhavn Whole Sale ApS blev omdannet fra røde tal i 2017 til et millionoverskud i 2018.
Nu har brandet så fremlagt årsregnskab for 2019 – og også her viser det sig, at den strategi, som Daniel Hummel i efteråret 2017 lagde sammen med stifter og kreativ direktør Jannik Wikkelsø Davidsen, fortsat holder brandet på rette spor. I perioden 1. januar til 31. december 2019 øgede Han Kjøbenhavn bruttofortjenesten til 7,3 millioner kroner fra 6,9 året før. Egenkapitalen steg ligeledes fra et minus på 256.016 kroner i 2018 til et plus på 1,6 millioner kroner.
“Han Kjøbenhavn fortsatte den positive udvikling i 2019, som var grundlagt i 2018, og den iværksatte turnaround anses som værende afsluttet i 2019. Resultatet af den vellykkede turnaround er øget omsætning, positiv EBITDA og positiv egenkapital. Der er en fortsat positiv trend i de driftsmæssige nøgletal og kapitalberedskabet er forbedret yderligere,” skrives der i regnskabets ledelsesberetning, hvor det også nævnes, at ejerkredsen i december 2019 blev ændret. De hidtidige medejere, Simon Stampe og Jan Kølbek, trådte ud, da Jacob Andersen, som blandt andet står bag Nordic Houseware Group, købte 47 procent af anparterne i selskabet bag Han Kjøbenhavn. Målet var “at understøtte en ambitiøs femårs strategiplan med fokus på yderligere international vækst og positive resultater.”
Covid-19 kan få konsekvenser på den fortsatte vækst
Udover ejerkredsen skete der også ændringer i virksomhedsstrukturen i 2019, idet der blev gennemført en fusion i mellem Han Kjøbenhavn Whole Sale ApS, Han Kjøbenhavn Retail ApS og Han Kjøbenhavn Århus ApS, som nu er lagt sammen under navnet Han Kjøbenhavn ApS. Det betyder også, at sammenligningstallene for 2018 er tilpasset i regnskabet i forhold til dem, der ellers brev fremlagt for Han Kjøbenhavn Whole Sale ApS sidste år.
Selvom brandets omstruktureringer og strategiske turnaround resulterede i blandt andet øget omsætning sidste år, viser årets resultat dog et underskud på 628.419 kroner fra et overskud på 954.063 kroner i 2018. Noget, der ifølge ledelsen vil vende i indeværende år:
“Det er ledelsens forventning, at 2020 vil blive realiseret med vækst på toplinjen og med et positivt resultat,” står der videre i ledelsesberetningen, hvor der også skrives, at der er særligt fokus på vækst i engrosforretningen, herunder på internationale nøglekunder i form af department stores og online platforme med “de rigtige profiler.”
Dog er der også – ikke overraskende – i afsnittet ’Begivenheder efter balancedagen’ refereret til den nuværende situation og usikkerheden forbundet med Covid-19.
“Selvom flere af selskabets kunder/partnere har indikeret, at de fastholder igangværende projekter, er der en risiko for, at Covid-19 vil få negative konsekvenser for selskabets omsætning og indtjening i 2020. Ledelsen følger udviklingen nøje, men det er endnu for tidligt at kunne udtale sig om, hvorvidt, og i givet fald hvilken, effekt Covid-19 vil have […] Ledelsen forsøger naturligvis at indhente eventuelt tabt omsætning senere på året.”
LÆS OGSÅ
Han Kjøbenhavn vil sætte fart på international vækst med ny kommerciel direktør