I denne uge har regeringen endnu en gang strammet skruen i relation til Covid-19 i København og Odense med nye restriktioner på nattelivet og en nedjustering på forsamlingsforbuddet fra 100 til 50. Vi har længe haft – og har efter alt at dømme stadig – styr på smittespredningen i Danmark, hvilket indtil nu har givet os mange muligheder, som andre lande ikke har haft, som eksempelvis som de første at afholde fysiske events som del af modeuge-programmet. Men nu er det helt store spørgsmål så, hvordan de internationale modeuger vil udspille sig? Ikke mindst, når man taler international deltagelse fra både brands og presse. Britiske Fashion Network beretter for eksempel om, hvordan flere italienske showrooms vil fravælge Paris Fashion Week i frygt for smitte. The British Fashion Council vil ikke præsentere et udvalg af upcoming designere, som de plejer, og modehuset Valentino har valgt at afholde deres store modeshow lokalt i Milano fremfor Paris. Et show, der ellers i mange år har fungeret som en hjørnesten i den parisiske modeuge, da de var et af de første modehuse, der præsenterede ready-to-wear-kollektioner i byen tilbage i 1975.

Herhjemme har ugen budt på flere glædelige branchenyheder – Cecilie Bahnsen har fået en plads på den officielle kalender til den parisiske modeuge, noget som kun få andre danske designere kan prale af. Derudover har Bestseller klaret sig igennem lockdown-perioden langt bedre end forventet og betaler derfor hele den lønkompensation på 81 millioner kroner, de modtog i perioden, tilbage til statskassen.

Læs ugens øvrige korte modenyheder herunder.

Stine Goya lancerer nyt 3D-projekt

En god morgenrutine er den perfekte start på dagen – og nu vil Stine Goya hjælpe dig i gang gennem initiativet ’Goya Morning Class’. I det nye 3D-projekt inviterer brandet til en virtuel workout på deres sociale medieplatforme, hvor avatarer iklædt Stine Goyas AW20-kollektion guider dig igennem forskellige bevægelser, der sætter gang i kroppen – og som er inspireret af Stine Goya-teamets egne favoritøvelser. De første morgensessioner ligger allerede på deres Instagram-profil, og indtil videre har programmet budt på alt fra MMA Kicks og burpees til jazzinspirerede dansetrin – og senere også de mere klassiske squats og push-ups.

’Goya Morning Class’ er et eksperiment fra Stine Goya, der – i lyset af af Covid-19 – afsøger nye, innovative og digitale måder at præsentere sine kollektioner på. Projektet løber fra den 6. til 22. september og vil over perioden byde på ni forskellige øvelser.

Stine Goya: ‘Goya Morning Class’.

Leg med Levi’s-Lego

Der er ikke overraskende fuld knald på nostalgi, leg og kreativitet i det nye samarbejde mellem Levi’s og Lego. Den 1. oktober udgiver de sammen en kollektion af denimbrandets klassikere – truckerjakken i en vintage stonewash udgave, jeansmodellen 501 samt en serie af sweatshirts, hættetrøjer og accessories – som du selv kan customize med bøjelige Lego-plader i silikone. Den fleksible Lego-byggeplade er syet direkte på tøjet, hvorefter man kan kreere sine egne designs med såkaldte ‘Lego Dots’, der klikkes på byggepladerne. Derudover tydeliggøres samarbejdet i små detaljer på tværs af kollektionen, såsom knapper i Legos signatur-farver, og det velkendte Levi’s-læderpatch, der her er omdannet til et fleksibelt, rødt Lego-mærke.

“Der er så meget passion og energi i dette partnerskab. At arbejde med det kreative og ikoniske Levi’s-brand er inspirerende, og det skubber til den måde, hvorpå vi videreudvikler Lego-brandoplevelsen,” fortæller Lena Dixen, Senior Vice President og Head of Product and Marketing Development hos Lego Group, i en pressemeddelelse.

Kollektionen lanceres den 1. oktober online og i udvalgte butikker.

Levis x Lego.

Røde Kors udgiver bog med Soeren Le Schmidt om genbrugsmode, upcycling og redesign

Cirkularitet er blevet en uundgåelig del af modebranchens bæredygtige omstilling – senest har vi blandt andet set Les Deux lancere deres Rewear portal til salg af brugt Les Deux-tøj. Og netop genanvendelse er da også omdrejningspunktet i Røde Kors’ og designer Soeren Le Schmidts nye bog: ’Genbrugsmode’ – der skal fungere som inspiration til alle, som ønsker at agere mere bæredygtigt i deres hverdag. Designeren har arbejdet med genbrug af materialer tidligere, senest i forbindelse med hans SS21-kollektion, der indeholder plastikflasker omdannet til tekstiler og denim i restmetervarer fra diverse lagre rundt om i verden. Bogen er udarbejdet i samarbejde med diverse modefolk, skribenter, bloggere og andre prominente personligheder, som blandt andre Trine Dyrholm, Alex Høgh, Hella Joof, Margrethe Vestager, Uffe Buchard med flere. Indholdet er en blanding af modeserier og tips samt syopskrifter på nogle af Soeren Le Schmidts egne designs, og bogen skal “give mod, lyst og inspiration til, at du kan skabe dine egne bæredygtige, stilfulde projekter med udgangspunkt i genbrug.”

’Genbrugsmode’ lanceres den 8. oktober på Louise Roe Gallery, Vognmagergade 9, 1120 København K. Al overskud fra salg af bogen går til Røde Kors og deres humanitære arbejde i Danmark og udlandet.

Soeren Le Schmidt SS21-show.

9PR vil tættere på slutforbrugeren

Hvis du allerede nu føler dig inspireret af genbrugs-viben, så er dette event måske noget for dig. Marketing og PR-bureauet 9PR åbner et secondhand pop-up-marked, hvor udvalgte influencere og venner af huset har doneret tøj til videresalg i bureauets egne butikslokaler på Nikolaj Plads 26. Et initiativ, der skal ses som første udspil i en række af flere tiltag i fremtiden, hvor 9PR gerne vil skabe en tættere relation til slutforbrugeren gennem deres PR-arbejde.

9PRs secondhand-marked finder sted fra klokken 09.00 til 17.00 i dag, fredag den 11. september, på Nikolaj Plads 26, 1067 København K.