Soulland, Codan-bygningen, Gammel Kongevej 37, mandag den 10. august klokken 16.00

Soulland har siden modeuge-comebacket sidste sommer leveret to af de seneste sæsoners bedste og mest spektakulære showoplevelser. Den slags storstilede showoplevelser, som virkelig har indprentet sig hos mig. Først på Sankt Thomas Plads – et show, som netop har kastet en Elle Style Awards nominering af sig – mens et mørklagt Forum i vinter dannede den ekstraordinære ramme for mærkets stærke AW20-kollektion.

Derfor kunne man også godt tillade sig at have store forventninger til Silas Adler, Jacob Kampp Berliner og resten af Soulland-teamet, som i dag skrev tredje og sidste kapitel i trilogien ‘Commuters Trilogy’ – et narrativ, som har indkapslet mærkets shows og kollektioner i de sidste to sæsoner. Og det blev et velskrevet afsluttende kapitel, som løb af stablen på toppen af Codan-bygningen ved Søerne – igen en velvalgt location lige rundt om hjørnet fra Soullands Frederiksberg-kontor. Her blev den traditionsbundne catwalk og det store set-up fra foregående sæsoner dog erstattet af en nedtonet præsentation, der mødte de inviterede gæster, når de iført mundbind og i små hold blev eskorteret til bygningens tag, hvor udsigten over København dannede et fantastisk bagtæppe for kollektionen.

Forud for præsentationen – og efter at have vist dele af SS21-kollektionen i et digitalt samarbejde med Highsnobiety tidligere på sommeren – annoncerede Soulland, at de ville dedikere denne sæsons præsentation til kvindelinjen. Som en slags naturlig forlængelse af den rejse, mærket har været på siden sidste sommer. Dengang viste de deres første fulde kollektion til kvinder, og med dagens kollektion og fokus handlede det om at cementere, at brandet både har tænkt sig at satse benhårdt på womenswear, og at de har mindst ligeså meget at byde på her, som de har haft det i en årrække på herresiden.

Og Adler og co. leverede en kvindekollektion, der sagtens kunne bære at stå alene, men som samtidig også skar ind til benet af hvad en sådan kollektion kan være. De samme metervarer og prints blev brugt på tværs af kollektionens styles og skabte en fin rød tråd, som det teksturerede læderlook, som gik igen på både et cool oversize suit og en kjole – måske en slags indikator for den bæredygtige omstilling, som har præget Soullands DNA de senere år. Her har Soulland blandt andet til mål at skabe en familie af få, gode materialer, som kan gå igen sæson efter sæson, fortalte Adler til Highsnobiety tidligere på sommeren.

En af de ting, Soulland altid har været gode til, er at bringe liv til kollektionernes urbane enkelhed med mere vovede styles og prints, og derfor er silkesættene for længst også blevet mærkets signaturpieces. De blev i denne sæson præsenteret i pangrøde versioner, både som sæt og som kjole og begge med stjerntegnsmotiver for at markere showets titel ‘Cosmic Capitalism’. Sammen med den flotte batikskjorte og kjole, stod de – ikke overraskende – ud som kollektionens måske allerbedste items.

Catwalken er også før blevet brugt som affyringsrampe for stærke designsamarbejder i Soulland-regi – blandt andet med Nike. Men i denne sæson blev Swoosh-kærligheden udskiftet til fordel for en alliance med den kinesiske sportswear mastodont Li-Ning. Det kastede to semi-futuristiske løbeskossilhuetter af sig, som rammer plet i tidsånden, og nok skal skabe massiv buzz på verdensplan, når de slippes engang til efteråret.

Efter tre sæsoner med et gradvist mere og mere intensiveret fokus på Soulland-kvinder i kollektionerne, kulminerede det på mange måder i dag på toppen af København. Takterne er gode, og det bliver interessant at følge den nye rejse, som Soulland nu for alvor begiver sig ud i i et modelandskab, som er uforudsigeligt som aldrig før. For mens Adler og co. for længst har slået sig fast internationalt modescene som et af de stærkeste  danske herrebrands, er rejsen altså stadig kun lige begyndt på kvindesiden.

Se hele kollektionen her.