Som nogen, der specialiserer sig indenfor en meget traditionsbunden branche, smykkebranchen, har Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, stiftere og indehavere af The Jewellery Room, altid formået at følge med tiden. Som dem, der var med til at skubbe den danske smykkeverden tættere på moden gennem deres nu flerårige samarbejde med Copenhagen Fashion Week. Og som dem, der de seneste år har været med til at rette smykkebranchen ind på et grønnere spor igennem et voksende bæredygtigt fokus i forbindelse med deres tilbagevendende modeuge-format.

Det er da derfor heller ikke overraskende, at The Jewellery Room også følger med tiden nu, hvor ikke blot bæredygtige visioner skal takles, men hvor også en global pandemi har vendt op og ned på verden – også smykkernes.

“Vi mener, at smykker skal have et sted, hvor medier og indkøbere samlet kan gå på jagt, finde ekspertise og inspiration indenfor branchen. Og derfor tager vi det på os at være fanebærer og innovere i en branche, der traditionelt set ikke er voldsomt meget tilstede online, og dermed sikre, at vi kan bringe brands og alle deres fortællinger, stærke designs og unikt håndværk ud til resten af verden,” fortæller Pernille Møbjerg Knudsen om visionerne for The Jewellery Room i lyset af Covid-19 og herunder formatet under den kommende udgave af under Copenhagen Fashion Week SS21 i starten af august. Hun fortsætter:

“Dermed skal dette ikke kun ses som en ’Covid-19-nødløsning’, men snarere som et spændende og blivende format, der skal udvikle sig over tid og åbne for muligheden for at nå ud til et bredere publikum og gøre danske brands synlige og tilgængelige – og samtidig bevare respekt for både vores fælles sikkerhed og miljø.”

Nødt til at erkende den nye virkelighed

Mere konkret er der tale om en slags digital version af The Jewellery Room et virtuelt event og kurateret online showroom – og dermed en selvstændig platform ved siden af det online univers og webshop, som de to søstre lancerede i januar 2018. Det vil sige, at hvert brand, der deltager, har sit eget showroom, hvor indkøbere, presse og ja sågar slutforbrugere til en vis grad kan gå på virtuel opdagelse. Et initiativ, der – ligesom flere andre i modebranchen denne sæson, herunder både CIFF og Revolver – er skabt i samarbejde med tech-virksomheden Traede.

Forsiden på The Jewellery Rooms nye site – det, de kalder ‘lobbyen’ – hvor der vil være talks, produktvisninger med mere, inden man kan bevæge sig ind i hvert enkelt brandshowroom.

For at yderligere forsegle partnerskabet med Copenhagen Fashion Week skydes det i gang med en slags beta launch under modeugen med en fysisk begivenhed i modeugens hub. Her vil primært presse og indkøbere kunne opleve blandt andet live talks og produktlanceringer fra udvalgte mærker, ligesom at der også vil blive live streamet til inviterede international presse, indkøbere – og igen et udvalg af slutforbrugere.

“At præsentere og møde brands digitalt har aldrig været vigtigere, og vi er meget spændte på at se,  hvordan dette nye format kan føre til ny kreative muligheder og skabe nye forhold mellem redaktører, indkøbere og forbrugere indenfor smykkebranchen,” siger Pernille Møbjerg Knudsen og afslutter:

“Selvom vi ved, at en digital løsning ikke kan erstatte styrken ved personlige relationer og fysiske møder, bliver vi nødt til at erkende den nye virkelighed og sikre forretningen, samtidig med at vi har fokus på alles sikkerhed.”

The Jewellery Rooms beta-launch finder sted under modeugen, onsdag den 12. august 2020. Alle brands kan ansøge om deltagelse, men The Jewellery Room vil som altid have fokus på at præsentere et kurateret udvalg.