“Det er uden tvivl en anderledes planlægning af modeugen denne gang. Der er mange ubekendte faktorer, der spiller ind, og derfor betyder den store og positive tilslutning, vi har fået fra brandsene, helt uvurderligt meget. Det betyder, at vi nu til august kan vise det samme høje niveau, som Copenhagen Fashion Week har opbygget og er kendt for med et stort set uændret antal deltagende brands.”

Sådan fortæller Cecilie Thorsmark, CEO i Copenhagen Fashion Week, i forbindelsen med annonceringen af de 34 brands, der er blevet optaget til den kommende modeuge, der finder sted i København den 9.-12. august 2020.

Listen over de deltagende brands tæller gengangere som blandt andre Ganni, Holzweiler og Stine Goya samt otte nye brands, hvoraf svenske Whyred, finske Marimekko, britiske Rixo og tyske Malaikareiss kan fremhæves. Det betyder, at der med brands fra både Danmark, Norge, Sverige, Finland, Storbritannien og Tyskland er tale om en bred Skandinavisk og nordeuropæisk modeuge. Den komplette liste over brands finder du her

Øget digitalisering

Intet er, som Cecilie Thorsmark også påpeger, som det plejer. Med Covid-19 som en større disruptor, end vi nogensinde har bedt om, må planlægning til tider have været så godt som umuligt. Men særligt én ting har det rykket ved, og det er den måde, vi normalt forstår en modeuge med fysiske shows og præsentationer. For den igangværende pandemi har trykket på speederen i forhold til modebranchens digitale udvikling. Det betyder, at denne modeuge bliver en hybrid mellem digitale præsentationer – som kan være alt fra filmvisninger til lancering af digitale universer  og som blandt andre Baum und Pferdgarten og By Malene Birger har valgt udforske denne sæson – og fysiske shows og præsentationer, som vi kender dem og som Soulland og Mark Kenly Domino Tan har valgt at holde fast i. Uanset formatet bliver alt streamet på Copenhagen Fashion Weeks nye digitale platform, der udarbejdes af Moon og lanceres op til modeugen.

“Over alt er der blevet sat skub på den digitale udvikling. Det gælder også for modeugen. Med vores nye platform tager vi Copenhagen Fashion Week i en mere digital retning og skaber en stærk ramme omkring brandsenes visninger. Vi har valgt at fastholde vores kalender, hvor alle de deltagende brands får deres eget ’time slot’, så vi fortsat giver vores gæster fornemmelsen af at blive guidet fra brand til brand, og brandsene selv får den opmærksomhed, de fortjener, hvad enten den er fysisk eller digital eller en kombination af de to,” siger Cecilie Thorsmark og fortæller, at det nye digitale format ligeledes giver brandsene mulighed for at vise deres kollektioner til gæster, der ikke kan rejse til landet, ligesom folk uden for branchen kan få chancen for at se de visninger, der normalt er lukkede branchebegivenheder.

… og et sted at samles 

Men det er ikke meningen, at vi slet ikke skal mødes, mingle, danne netværk og lave forretning under modeugen. Udover de fysiske spots, som de to messer CIFF og Revolver udgør, har Copenhagen Fashion Week selv initieret et hub. Et samlingssted centralt i København, der kan danne ramme om alt fra shows og digitale visninger til møder og after hour drinks.

“Vi tror meget på vigtigheden i også at kunne mødes ansigt-til-ansigt. Modeugen er i sin DNA en fysisk begivenhed, og derfor er vi utrolig glade for, at vi også kan være med til at samle branchen i dette hub. Sammen med de to modemesser, CIFF og Revolver, står vi sammen om at skabe en fantastisk modeuge, der kan være med til at løfte modebranchen videre,” slutter Cecilie Thorsmark.

Læs interviewet med Cecilie Thorsmark om Copenhagen Fashion Weeks nye format:

“Jeg ser det her som startskuddet til en ny måde at lave modeuge på”