Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA, INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

“Den seneste tid har kun bekræftet, at ’on-demand’ er en af fremtidens bedste produktionsformer”

Proem Parades har fra dag ét arbejdet ud fra et bæredygtigt dogme om kun at producere, hvad de allerede har solgt. Nu viser det sig også at give dem en fordel i den nuværende krisesituation.
Proem Parades har fra dag ét arbejdet ud fra et bæredygtigt dogme om kun at producere, hvad de allerede har solgt. Nu viser det sig også at give dem en fordel i den nuværende krisesituation.

Det er endnu ikke et år siden, at vi i juni 2019 kunne fortælle historien om et nyt dansk mærke ved navn Proem Parades. Et mærke, som blev født ud af et ambitiøst ønske om at genstarte modesystemet og prøve at drive et tøjbrand på en miljøskånsom måde.

Siden har Stine Brynjolf og Lærke Nikolajsen, de brancheerfarne stiftere af Proem Parades, flere gange bevist, at deres bæredygtige koncept – som blandt andet betyder, at de kun producerer tøj, de allerede har solgt – også reelt har en plads i markedet. Brandet har både fået opmærksomhed i danske og udenlandske medier som Vogue UK, samt opbakning fra et stigende antal kunder, der er villige til at væbne sig med tålmodighed og vente flere måneder på en kjole eller en strik, der er blevet bestilt under brandets såkaldte ’parader’.

Men selv en god start og en grøn agenda ændrer ikke på det faktum, at alle i modebranchen lige nu er mere eller mindre ramt af Covid-19.

“Vi er hos Proem Parades naturligvis også påvirket af krisen og er på bedste skizofrene vis både nervøse, fortrøstningsfulde, kompromisløse, ambitiøse og forvirrede for fremtiden. Vi tænker meget på vores dygtige leverandører rundt omkring i verden, som jo også alle på den ene eller anden måde er påvirket af situationen. Vi krydser fingre for fremtidige leveringer, men ellers oplever vi også, lidt paradoksalt, en masse positivt,” fortæller Stine Brynjolf og Lærke Nikolajsen.

’On-demand’-koncept betaler sig nu

Én af de faktorer, der netop har slået benene væk under modebranchen og stadig er med til at gøre det, er kombinationen af et akut likviditetsproblem og samtidig bugnende lagre, hvor usolgte forår- og sommervarer hober sig op, mens forretningerne har været – og nogle endnu er – lukkede, og kunderne holder på pengene. Det har fået et støt stigende antal brands, butikker og webshops til at starte ekstraordinære udsalg for på den måde at komme problemet til livs. Men hvor det er situationen for langt størstedelen af især branchens store koncerner og kæder, men også flere mindre brands, er situationen en anden for Proem Parades. De mærker nu, hvordan deres anderledes forretningsmodel er med til at give dem ly for blandt andet disse dele af coronastormen:

“Vi startede Proem Parades ud fra idéen om at undgå at overproducere og generere spild. Derfor laver vi størstedelen af vores produktion ’on-demand’. Det har fra starten føltes helt rigtigt at producere med så meget omtanke og lave produkter i så høj kvalitet, at vi er sikre på, at de lever længe, på tværs af sæsoner og trends. Den seneste tid har kun bekræftet, at dette er og må være en af fremtidens bedste produktionsformer,” siger de og forklarer nærmere:

“Vi oplever ikke, som mange andre brands, at brænde inde med en masse sæsonvarer, som grundet den korte levetid ikke længere er relevante,” siger de og fortæller, at de udover øget salg på deres bestillingsvarer, også oplever stigende antal tilmeldinger til deres ventelister på deres ’essentials’-kollektion – de varer, de får hjem til vedvarende salg på webshoppen. For selvom kunderne her – modsat resten af kollektionen ­– ikke er forpligtede til at købe, når varen leveres, giver det alligevel Stine Brynjolf og Lærke Nikolajsen en god indikation af, hvor meget de skal bestille, således at deres lager forbliver minimalt. Og også her viser det sig, at forbrugerne er modne til at shoppe på en ny og mere langsom måde. Indtil videre, kan de se, at cirka 95 procent af alle kunder, der skriver sig op, ender med at købe, når produktet kommer hjem.

“Vores kundegruppe, både vores tilbagevendende kunder, der har fulgt os fra starten, og vores nye kunder har det fællestræk, at de vælger kvalitet og eksklusivitet frem for speed. De er vant til, at hos os tager det tid at producere produkter i høj kvalitet, og de er villige til at vente på det. Vi får lige nu utrolig positiv feedback fra følgere og kunder, som værdsætter vores transparens og kompromisløshed – også selvom det betyder, at de ikke får hverken det hurtigste eller billigste produkt.”

Krisen åbner for nye idéer – igangsætter ’virtuelle parader’

Proem Parades sælger deres varer på deres parader: en slags kundeevents, der afholdes fire gange om året, hvor man kan prøve kollektionen, få hjælp til styling, spørge ind til materialer og produktion og til sidst ligge en bestilling, hvoraf halvdelen af prisen betales med det samme, resten når tøjet leveres to-tre måneder senere. Men i Coronaland er det tid til at udtænke alternativer til den slags fysiske shoppemøder. Derfor har Stine Brynjolf og Lærke Nikolajsen brugt den sidste tids undtagelsestilstand på at tilpasse deres koncept til en endnu mere digital fremtid:

“Vi har fra starten haft planer om at lave online parader, hvor vi præsenterer kollektionen og åbner op for vores produkter, der er til bestilling, samt vores designs i restmetervarer til direkte salg. Det positive ved denne situation, vi nu står i, er, at vi allerede implementerer det til vores næste parade i juni, hvor vi vil afholde vores første virtuelle parade,” siger de og tilføjer, at de samtidig har planer om, at supplere med nogle mere intime, eksklusive og kortere fysiske events, hvor der maksimalt må være otte gæster, hvor der maksimalt må gå én time per seating – og hvor de selvfølgelig vil overholde anbefalingerne fra myndighederne.