“Vi ved ikke, om modeforbrug nogensinde bliver bæredygtigt. Men vi går på arbejde hver dag i ønsket om at gøre det bedre”
Ganni har offentliggjort en rapport, der dykker ned i virksomhedens bæredygtige resultater i 2019 – og som løfter sløret for, hvad der er næste punkt på brandets grønne dagsorden.“Lad mig starte med at sige: vi identificerer os ikke som et bæredygtigt brand, det har vi aldrig gjort, og vi ved ikke, om modeforbrug nogensinde bliver bæredygtigt. Men vi går på arbejde hver dag i ønsket om at gøre det bedre.”
Det udtaler Ganni-stifter Nicolaj Reffstrup i brandets bæredygtighedsrapport for 2019, som blev offentliggjort i fredags, den 3. april 2020. Heri gør Ganni status på, hvordan flere års arbejde med en større grøn omstilling af virksomheden i dag ser ud. For Ganni har – foruden at gøre sig bemærket som en af Danmarks største modesuccesser i nyere tid – længe været åbne omkring deres visioner indenfor bæredygtighed, og hvilke forskellige tiltag, det har medført. Det gælder blandt andet CO2-kompensation, som brandet allerede begyndte på i 2016, samt forpligtelser og initiativer indenfor både plastik, tøjudlejning, grønne partnerskaber med mere.
Men hvor stiller det så Ganni i dag?
Stort fokus på sporbarhed i 2019
I rapporten udpeger brandet de fem vigtigste områder, hvor de formåede at forbedre sig i 2019. Det gælder blandt andet at skifte til certificerede materialer, hvor de med fokus på bomuld, viskose og polyester øgede andelen af certificerede tekstiler med 50 procent i løbet af to sæsoner. Et andet punkt er sporbarhed i værdikæden. Et punkt, som ifølge Ganni selv, var et stort fokus i 2019, hvor de lancerede en såkaldt ’traceability’-arbejdsgruppe, som har til formål at sikre 100 procent sporbarhed på stadie 1, 2 og 3 af brandets værdikæde. Derudover nævnes både plastik, cirkularitet og partnerskaber, som nogle af årets vigtigste takeaways.
“Vi er nu et fem personers stærkt CSR- og ansvarlighedsteam med en medarbejder, der er dedikeret udelukkende til sporbarhed i værdikæden. Elefanten i rummet er de udfordringer, vi står overfor. Det er stadig er superfølsomt emne, og der er ingen klare svar. I starten af året troede vi for eksempel, at bionedbrydelige bæreposer lavet af majsstivelse var svaret, men senere fandt vi ud af, at der ikke eksisterer tilstrækkelig genbrugsinfrastruktur til at håndtere sådanne materialer. Eller at veganske læderalternativer er hovedsagligt PU – en type af plastik, som ikke er en levedygtig løsning – hvilket betyder, at vi er nødt til at investere i biobaserede alternativer, som er et biprodukt eller affald fra fødevareindustrien. I stedet er vi afhængige af ændringer på et systematisk niveau, såvel som forskning og udvikling af materialer, genanvendelse af infrastruktur og metodologi til akkurat måling af bæredygtige indsatser og fremgang,” fortæller Nicolaj Reffstrup videre.
En rapport, der også ser fremad
Gannis bæredygtighedsrapport handler dog ikke kun om at se tilbage på det forgangne år. Den giver også et praj om, hvilke områder og løfter, virksomheden ser frem imod. Det omhandler alt fra plastik, affald og CO2, til medarbejdere og selve produktet. Ser man eksempelvis på CO2, har virksomheden listet fire punkter, der udgør deres fremtidsplaner for de kommende år. 1. Løftet om at reducere CO2-udledningen per kilo tøj med 30 procent i 2023. 2. Forpligtelsen til ikke at arbejde med leverandører, der benytter kulgenereret varme eller energi i 2025. 3. Målet om at skifte til vedvarende energi i alle ejede og drevne butikker globalt inden 2021. 4. Sporingen af, hvor meget virksomhedens fuldtidsansatte flyver i hele 2020 med henblik på at opstille reduktionsmål fra 2021.
“Målsætningerne bevæger sig konstant. Hvad der er godt for planeten den ene dag, er skadelig tre eller seks måneder senere i lyset af ny forskning. Det er ekstremt vanskeligt at have en positiv indvirkning ét sted og ikke stå for et eller andet niveau af skabe et andet sted, men vi gør vores bedste,” siger Lauren Bartley, Head of CSR & Responsibility, i rapporten og suppleres af Nicolaj Reffstrup:
“Vi arbejder mod vores endelige mål om at skabe en kollektion, der har et neutralt – eller måske ligefrem positivt – aftryk på kloden med vores Ganni design-DNA, der gøre mere gavn end skade. I løbet af de næste tre år plus, er vores gameplan at fokusere på 44 klare, håndgribelige og målbare mål indenfor vores fokusområder, som skal sikre, at alle medarbejdere og dele af virksomheden er investeret i vores indsats.”
Læs hele Gannis rapport her.