CORONA

Shaping New Tomorrow om uventet salgsløft: “Hjælpepakker planter tro og håb hos forbrugerne”

Mens regeringens hjælpepakker synes at ramme skævt for modebranchens virksomheder, oplever Shaping New Tomorrow, at de har en positiv effekt på forbrugernes købelyst.
03.04.2020 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Shaping New Tomorrow

Siden Coronakrisen brød ud har modebranchen været en af erhvervslivets hårdest ramte. Det skyldes både ændringer i forbrugsadfærd, men det skyldes også, at de ellers massive hjælpepakker, som regeringen har rullet ud, ikke er optimale for tøjindustriens arbejdsmetoder og derfor ikke er så stor en hjælp, som tiltænkt.

Men noget tyder på, at hjælpepakkerne alligevel – af afveje – kan være en håndsrækning til visse modebrands. Det fortæller det hurtigtvoksende, nordjyske buksebrand Shaping New Tomorrow. De har – ligesom alle andre i branchen – mærket krisens kontante påvirkning på deres salg både fysisk og online. Men politikernes løbende løfter om sikkerhed for erhvervslivet tyder på at have en psykologisk effekt på forbrugerne, mener CEO Kasper Ulrich:

“Når jeg ser på vores salg siden Statsministeren lukkede landet ned, er der to ting, der springer i øjnene. Det ene er, hvor pludseligt og hurtigt forbrugerne reagerede og stoppede med at købe. Det andet er, i hvor høj grad de statslige hjælpepakker planter tro og håb hos forbrugerne – ikke mindst, hvor massivt den gigantiske hjælpepakke i USA påvirkede vores salg,” siger han i en pressemeddelelse om det mønster, de oplever lige nu, og fortæller, at deres onlinesalg i dagene omkring den tredje danske hjælpepakke – den om lønkompensation til privatansatte – steg med 250 procent.

Amerikansk hjælpepakke breder sig til forbrugere i Europa

Det er dog ikke kun de danske initiativer, der kan mærkes på forbrugernes købelyst. Også den historisk store amerikanske hjælpepakke på 2000 milliarder dollars spredte sin effekt helt til Shaping New Tomorrow. Her fik onlinesalget også et løft, da pakken blev vedtaget omkring den 25. marts 2020.

“Både i Danmark og Tyskland så vi en ret voldsom og overraskende fremgang i salget, da amerikanerne kom på banen. Fra den 24. til 25. marts steg vores salg med over 260 procent i begge lande. Totalt set røg vi med nærmest med ét slag tilbage og rammer budget i forhold til vores ambitiøse vækstplaner. Det siger noget om, hvor meget psykologi i form af frygt, usikkerhed og håb, der er hos alle lige nu,” siger Kasper Ulrich videre.

Siden Shaping New Tomorrow blev stiftet i 2015, er virksomheden vokset støt. I dag beskæftiger brandet 40 ansatte på hovedkontoret i Aalborg og driver butikker i Aalborg og København – butikker, der dog har været midlertidigt lukkede siden 17. marts. I starten af marts offentliggjorde brandet deres resultater for 2019, som viser, at bruttofortjenesten var næsten tredoblet fra lige under 12 millioner kroner i 2017/18 til knap 35 millioner i 2018/19. Det samme var sket med bundlinjen, hvor man kunne finde 22,7 millioner kroner sammenlignet med sidste års 8,3 millioner kroner.

LÆS OGSÅ:

Modebranchen i opråb til politikerne: hjælpepakker bør justeres