byBiehl: “Situationen har tvunget os til at se på nye muligheder”
Stifter af smykkemærket byBiehl Charlotte Biehl har lukket sine to butikker midlertidigt og sætter i stedet stærkere ind på de digitale kanaler – og så holder hun fast i brandets nye grønne planer, selv i en krisetid.“Vi har valgt at lukke begge vores butikker, som vi åbnede for under et år siden, for at være proaktive. Vi føler, vi har et ansvar, både overfor vores medarbejdere, kunder og for samfundet generelt. Og hvis man er blevet opfordret til at blive indendørs, så føler vi ikke, at vi kan bede folk om at komme i vores butikker,” siger Charlotte Biehl, CEO og stifter af smykkefirmaet byBiehl, der, ligesom alle andre, står midt i den nuværende Corona-krise. Indtil videre drejer det sig om 14 dage, hvor brandets to forretninger i København og Aarhus er lukkede, og så derefter se, hvordan situationen udvikler sig.
Men som vi også kunne berette i en artikel i går, er der i takt med flere og flere midlertidige butikslukninger rundt omkring i Danmark også virksomheder, som mener, de ikke har råd til at lukke dørene. Spørger man Charlotte Biehl er beslutningen da også forbundet mere store og alvorlige omkostninger:
“Det er klart, det bliver en kæmpe omkostning. Vi skal jo stadig betale husleje. Vores butik i København har adresse på Købmagergade, og det er da bestemt ikke billigt. Men det er en beslutning, vi føler, vi har været nødt til at tage, og så håber vi, at vi kan åbne igen i en relativ nær fremtid,” siger hun videre og fortæller, at deres strategi lige nu er at finde løsninger, der kan holde omkostningerne nede. Tale med deres udlejere, høre hvad der er af muligheder. Overveje at tage imod regeringens hjælpepakker. De har en filosofi om ikke at ville fyre nogle medarbejdere, men det kræver opbakning den anden vej også – opbakning, som Charlotte Biehl føler, hun i høj grad har fået fra ansatte, der er gået med til at bruge ferie og så videre. Og så er planen derudover at prioritere benhårdt, hvilke planlagte investeringer, de går videre med, og hvilke de sætter på pause.
Tid til en større digital indsats
Ligesom så mange andre er ByBiehl også mærket i flere dele af værdikæden. Lige nu er det især i forhold til deres distributører, at de mærker krisen på tæt hold.
“Vi har mere end 300 forhandlere i Nordeuropa, og de er helt klart ramte. Men det er meget landespecifikt. Vi er for eksempel lige lanceret i Holland. Og de er selvfølgelig også ramte, men landet er ikke ligeså lukket ned som andre steder. Generelt gør vi lige nu det, at vi sørger for at holde tæt kontakt med alle vores internationale distributører. Det er jo en helt ny situation, man skal navigere i, så det gælder om at være agil og bevare dialogen, ” siger Charlotte Biehl videre og fortæller, at Corona-krisen – hvor alvorlig den end er – dog også har vist sig at bibringe nyt potentiale for virksomheden.
“Den her situation har på en måde tvunget os til at se på nye muligheder. Mulighed for at få testet nogle idéer af. Der er ingen tvivl om, at det her bliver en dyr affære, men det største tab kommer ude i butikkerne, så jeg tror, det digitale bliver endnu mere afgørende nu. Og vi har haft en masse idéer liggende længe. Nu er de pludselig blevet fremskyndet, fordi vi har været nødt til at agere lynhurtigt,” siger hun og fortæller, at de over det næste stykke tid kommer til at lancere flere nye initiativer online og på sociale medier. Ikke kun for at styrke salg, men også i ambitionen om at øge deres i forvejen loyale følger skare på sociale medier og komme tættere på forbrugerne. Både til gavn for brandet selv, men også for de pressede forhandlere, der mister omsætning.
Nyt fokus på bæredygtighed – og det ændrer krisen ikke på
Midt i krisen – og de udfordringer og muligheder, den bringer – er det dog også vigtigt for Charlotte Biehl at holde fast i sine værdier og ambitioner på længere sigt. Og her er især bæredygtighed kommet højt på dagsordenen. Brandet har nemlig netop lanceret en ny produktionsstrategi, der handler om at gøre op med de klassiske metoder indenfor smykkeproduktion og give virksomheden en grønnere profil ved at gå over til 100 procent genanvendelse, når det gælder guld og sølv.
Det betyder, at byBiehl fra den 1. april kun vil købe omsmeltede ædelmetaller, som stammer fra certificerede leverandører med fokus på både miljøvenlige materialer, men også ansvarlig produktion og ordentlige arbejdsforhold. Det gælder eksempelvis leverandører, som er medlemmer af United Nations Global Compact (UNGC), og som derfor arbejder forpligter sig indenfor alt fra menneskerettigheder og arbejdsmiljø til anti-korruption.
“Nu om dage er alt let tilgængeligt guld udvundet. Tilbage er det, der kræver enorme ressourcer og alt for meget kemi. Derfor er det eneste rigtige at genbruge det guld og sølv, der allerede findes i verden, for så behøver jeg ikke bidrage til mere forurening,” siger Charlotte Biehl og fortæller, at de økonomiske omkostninger, som hun og resten af branchen står overfor lige nu, ikke kommer til at ændre på brandets grønne planer:
“Vi holder fast i vores bæredygtige strategi. Ja, det koster penge, og lige nu skal vi alle sammen spare, så det kunne godt være noget, man nedprioriterer. Men det kommer vi ikke til. Lige nu må vi bare tage det hele step for step,” afslutter hun.