Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Dansk smykkebrand i nyt retail-sats: “Vi kan lære meget af den direkte kontakt med kunderne”

byBiehl er efter ni år på markedet kommet til et sted, hvor åbningen af egen butik er næste skridt på vækstvejen. Og det er kun første i rækken, fortæller stifter Charlotte Biehl.
byBiehl er efter ni år på markedet kommet til et sted, hvor åbningen af egen butik er næste skridt på vækstvejen. Og det er kun første i rækken, fortæller stifter Charlotte Biehl.

Det danske smykkebrand byBiehl har efter snart ti år på markedet fundet sin plads i den danske – såvel som den europæiske – smykkebranche. Derfor har virksomheden besluttet at tage hul på næste kapitel i deres igangværende vækstrejse. Et kapitel, der har fået overskriften retail. byBiehl har netop annonceret, at de er klar til at åbne deres første flagskibsbutik på Købmagergade i København. For smykkedesigner og stifter Charlotte Biehl, der grundlagde brandet tilbage i 2010, og som i dag driver virksomheden sammen med sin mand Carsten Olesen, handler satsningen om at rykke på den interesse fra forbrugerne, som byBiehl oplever lige nu:

“byBiehl har som brand udviklet sig meget de seneste år. Vi har fået mere end 300 retailkunder i Danmark, Sverige, Norge, UK og Irland. Hos mange af disse kunder begynder vi at få en rigtig god positionering med shop-in-shops. Men vi ønsker at give vores kunder mulighed for at få et endnu bedre indtryk af byBiehls univers, og dette føler vi bedst, at vi kan skabe ved at åbne vores egen butik i det centrale København,” siger hun og fortæller, at overvejelserne om at åbne egen butik har været der længe, men at de har ventet på, at de helt rette lokaler og placering dukkede op.

“Vi havde besluttet os for, at skulle vi åbne en butik, så ville vi gøre det ordentligt og på en rigtig god lokation med stor trafik. Så da muligheden bød sig for en hjørnebutik på en fantastisk placering på Købmagergade slog vi til.”

Butik giver eksponering – men også mulighed for at udvikle design

Ligesom så mange andre brands i mode- og smykkebranchen, handler det at åbne sin egen butik også for byBiehl om et ønske om dels at komme tættere på sine kunder og dels om at skabe større synlighed i et konkurrencepræget marked.

“Vi ønsker at udbrede kendskabet til brandet endnu mere, men butikken skal også ses som en showroom, hvor vores kunder har mulighed for at se og prøve hele kollektionen, herunder hele vores Fine Jewelry-kollektion i massiv guld og med diamanter. Desuden vil der være mulighed for at se unika varer, som ikke forhandles nogen andre steder. Vi ser det derfor butikken som en mulighed for at skabe en unik byBiehl-oplevelse for vores kunder,” siger Charlotte Biehl og tilføjer:

“Derudover ønsker vi som virksomhed at lære mere om retail og definere det helt rigtige retail-koncept for byBiehl. Vi kunne godt se, at vi med tiden skal åbne flagship stores i flere af de markeder, som vi er på – for eksempel i Sverige, Norge eller UK.”

Men selvom butiksåbningen er et naturligt næste skridt for brandet, er det ikke uden udfordringer at gå retail-vejen. Ifølge Charlotte Biehl, er det dog en udfordring, de nu er klar til at tage op, og som de også håber på sigt kan give tilbage til virksomheden på andre måder end blot gennem øget salg og eksponering:

“Det er naturligvis en større overvejelse at åbne en butik, da det kræver en del ressourcer både økonomisk og i forhold til tid. Derudover er det en ny disciplin, som vi skal lære rent ledelsesmæssigt. Vi tror dog, at vi kan lære meget af denne direkte kontakt med vores kunder – og at det også kan være en fordel i vores designproces, at vi får mere information om kundernes ønsker og hurtigere kan teste nye designs.”

Charlotte Biehl og hendes mand Carsten Olesen, der sammen driver byBiehl.

Tid til at give tilbage til naturen

Det er ikke kun indenfor overvejelserne om retail, at byBiehl har noget til fælles med resten af mode- og smykkebranchen. Ligesom mange andre brands heldigvis er det, er Charlotte Biehl også begyndt at være sin branches påvirkning på miljøet bevidst. Derfor har hun i forbindelse med åbningen af den nye butik også besluttet at sætte fokus på de uundgåelige klimaforandringer. Det gør hun ved at lancere en smykkekollektion under navnet ’Jungle Ivy’, som har til formål at støtte plantningen af mangrovetræer i Indonesien og på Madagaskar.

“Fra jeg designede vores første smykke, har jeg tænkt i livsglæde og skønhed. Men for at kunne leve godt, må vi passe på kloden. Som virksomhed ønsker vi at give tilbage til naturen, og vi vil gerne gøre en forskel. Vi har derfor indgået et samarbejde med Eden Projects, der vil plante et mangrovetræ for hvert solgt Jungle Ivy-smykke,” siger Charlotte Biehl videre og forklarer, at Mangroven af mange ses som regnskovens ’CO2-støvsugere’, da det er en træsort, som optager 50 gange så meget CO​2​ som andre tropiske træer. Alligevel udgør den på nuværende tidspunkt kun én procent af jordens tropiske regnskove.

Håbet med samarbejdet er, at byBiehl kan være med til at støtte plantningen af flere tusinde træer i forbindelse med salget af deres smykkekollektion.

Mangrovetræer plantet i Indonesien.

byBiehls nye butik får adresse på Købmagergade i København og åbner den 1. maj 2019, hvor også brandets nye kollektion vil blive lanceret.