I mandags kom nyheden, at Gucci har besluttet at aflyse deres Cruise21-show, der var sat til at løbe af stablen den 18. maj i San Francisco, på grund af Corona-virus. Tidligere på måneden, under modeugen i Milano, valgte Giorgio Armani at lukke sit show og i stedet live streame det tomme venue, hvor modellerne måtte gå ned af catwalken uden publikum. Modeuger i Seoul, Shanghai og Beijing er blevet enten udskudt eller helt aflyst.

Helt så galt gik det dog ikke under modeugen i Paris, der lukkede og slukkede i denne uge. Efter Fédération de la Haute Couture et de la Mode officielt anbefalede, at alle modehuse selv måtte vurdere, om de ville aflyse eller ej, valgte langt de fleste at føre deres planlagte shows ud i livet.

Men det betyder ikke, at den frygtede Covid19-smitte ikke kastede sin skygge over Paris Fashion Week denne sæson, hvor særligt showrooms og præsentationer led under dels smittebekymringer og dels det fravær af gæster, som virusset medførte. Det fortæller flere af de danske brands, bureauer og agenturer, som har været at finde i den franske hovedstad i løbet af den seneste uge.

Ugens største samtaleemne

En af dem er Sarah Rohde, CEO og partner i Mørch & Rohde. Hun vendte retur i søndags fra Paris, hvor hun sammen med sit team holdt møder og besøgte showrooms for flere af de internationale og franske brands, som bureauet repræsenterer, heriblandt Vanessa Bruno og Jérôme Dreyfuss.

“Overordnet set synes jeg, at folk tog det roligt. Men vi oplevede, at folk var ekstra påpasselige og meget opmærksomme på håndhygiejne med desinficering af hænder mange gange i døgnet – os selv inklusiv,” fortæller hun om stemningen i Paris og siger, at selvom ingen af de events, som de skulle deltage i, blev hverken ændret eller aflyst, så var det en tydelig Corona-påvirket modeuge i Paris, der mødte dem denne sæson.

“Vi var ikke i et eneste showroom, hvor der ikke blev snakket om Corona. Og samtlige showrooms manglede kunder, som havde aflyst deres tur til Paris og ikke kom på indkøb, da de havde valgt af blive hjemme på grund af virusset. Lige såvel som at flere af de brands, vi besøgte, berettede om, at de frygter forsinkelser på deres kommende leveringer, da produktionen lige nu står stille eller er bagud grundet situationen i Kina,” siger hun og slår fast, at det uundgåeligt vil få en effekt på omsætningen for sæsonen og på det samlede gennemsalg.

Spredte aflysninger vakte ærgrelse

Et af de danske modebrands, som denne sæson tog turen til Paris, er Helmstedt med designer Emilie Helmstedt i front. Hun var inviteret af LVMH i forbindelse med sin nominering i semifinalen i deres prestigefyldte designkonkurrence ’Young Fashion Designer Awards’. Det betød, at hun skulle præsentere sine styles for en jury og et ekspertpanel, som skal bedømme, hvilke designere, der skal gå videre til finalen. Men alt blev ikke helt som normalt i den årlige konkurrence:

“Hos Helmstedt har vi været heldige at få vores produktion hjem fra Kina lige inden, at Covid-19 tog fat. Til gengæld har vi kunne mærke en betydelig effekt af frygten for virusset under modeugen i Paris. Et af de større events under LVMH-prisen blev indstillet på grund af manglende fremmøde fra specielt Kina og USA. Hvilket var rigtig ærgerligt, da det er to markeder, vi gerne vil have mere fat i,” fortæller brandets nye Head of PR and Marketing, Selma Algot, der også blev påvirket af situationen udover det aflyste LVMH-event, som er et tilbagevendende cocktail party, hvor årets nominerede vises frem:

“Der herskede generelt en vital frygt, som forårsagede, at flere af vores møder med international presse og indkøbere i showroom blev rykket eller aflyst.”

Samme oplevelse kan man finde hos By Malene Birger, der allerede i starten af sidste uge ved indgangen til Paris Fashion Week forudså, at deres modeugeaktiviteter i det franske ville blive påvirket. Det fortalte CEO Morten Linnet, som forventede, at mange af brandets asiatiske indkøbere ikke ville komme til Paris som planlagt med medfølgende konsekvenser for deres indsalg. Men – heldigvis – endte det ikke med at blive så slemt som forventet, lyder det fra modehuset i dag, der dog oplevede både færre indkøbere fra især Asien og Italien samt et par aflyste møder, som de nu må tage igennem deres agenter i udlandet i stedet.

Også hos H&M er der udsigt til aflysninger. De havde planlagt et stort event i næste uge, den 10. marts, i Paris i forbindelse med deres kommende Conscious Exclusive Collection. En kollektion, som koncernen er i fuld gang med at promovere frem mod lanceringen torsdag den 26. marts 2020.

“Det var meget beklageligt, at H&M Global måtte aflyse det globale presseevent i Paris i næste uge, grundet den nuværende udvikling i Covid-19. I H&M er sikkerhed altid af højeste prioritet for vores gæster og kollegaer, og derfor tager H&M ingen chancer, når det kommer til menneskers helbred,” fortæller Press Officer for H&M Danmark Pauline Laudrup om beslutningen.

LÆS OGSÅ:

Dansk modebrand med dybe rødder i Kina: “Der er jo ingen kunder. Det er helt spøgelsesagtigt”