En uge kan vende op og ned på mange ting. I sidste uge satte vi spørgsmålstegn ved klimaambitionerne i Regeringens nye finanslov. Men vi nåede nærmest ikke at trykke ‘udgiv’ på artiklen, inden der udbrød en art kollektiv Twitter- og Instagram-jubel blandt Borgens politikere. En ny klimalov var blevet vedtaget. Og som den første danske klimalov nogensinde har den bindende mål, som både den nuværende og fremtidige regeringer skal agere efter. Blandt andet ambitionen om en reduktion af Danmarks drivhusgasser med 70 procent inden 2030 – som i tillæg skal foregå på dansk grund. Det vil sige, at man ikke kan købe sig til klimakvoter for at komme i mål med reduktionen. Noget, der også er en en stigende tendens til i modebranchen, hvilket vi også har sat spørgsmålstegn ved. Det bliver spændende at se, hvordan det påvirker modebranchens grønne ambitioner.

Og vi bliver ved klimaet. 2019 har om noget været Greta Thunbergs år. Hun har nærmest egenhændigt talt klimaaktivismen helt ind i vores dagligstuer, siden hun begyndte at skolestrejke for klimaet i august 2018. Det, der startede som en lokal protest har siden vokset sig til en global bevægelse, der har sat både Greta Thunberg og klimaet på landkortet. Af den årsag har Time Magazine kåret hende til Årets Person. Endnu en hæder i rækken for den 16-årige aktivist, der tidligere i år også fik Nordisk Råds miljøpris, som hun dog nægtede at tage imod. For som hun skrev på sin Instagram: “Klimabevægelsen har ikke brug for flere priser”.

Denne uge markerede også et trist farvel, da den tidligere model, designer og siden meditationslærer Henriette Zobel i mandags gik bort i en alder af kun 57 år. Henriette Zobel var uddannet fra Margrethe-Skolen og drev fra 2001 til 2011 tøjmærket Pureheart, der blandt andet afholdt show under Copenhagen Fashion Week. Vi sender vores dybeste kondolencer til Henriettes familie og venner.

Du kan læse et udsnit af ugens korte modenyheder herunder.

“Shamballa-suiten, tak

At et nyt hotel åbner i København, er der sådan set ikke noget nyt i. Det specielle ved Hotel Villa, der indtager Centralpostbygningen ved siden af Københavns Hovedbanegård i foråret 2020, er de mange samarbejder, de har sat i søen, som går ud over hotelverdenen. Et af disse samarbejder er med det danske smykkebrand Shamballa Jewels. De har fået til opgave at designe og indrette syv af hotellets suiter, gårdspladsen og bygningens bestyrelseslokale. Æstetikken kommer til at bære præg af Shamballa Jewels’ kombination af moderne, nordiske elementer og en buddhistisk livsfilosofi – med respekt for bygningens historie.

“Det har været en virkelig spændende rejse at få mulighed for at bevæge os ind på nyt territorie med så ambitiøs og tillidsfuld en partner som Villa Copenhagen. Vores ambition har været at skabe et univers med respekt for bygningen historie, men også for egne værdier og ikke mindst med øje for Villa Copenhagens fremtidige virke, som dynamisk samlingspunkt for både lokale og turister,” siger CEO og Co-Founder i Shamballa Jewels Mikkel Kornerup i en pressemeddelelse.

Shamballa Jewels.

Hæder til strikdesigner

Siden 2018 har Statens Kunstfond uddelt en toårig støtte til talentfulde kunstnere indenfor musik, scenekunst, billedkunst, litteratur, film, arkitektur samt kunsthåndværk og design gennem karriereprogrammet ‘Den unge kunstneriske elite’. Her får kunstnere på tærsklen til et gennembrud både faglig og økonomisk hjælp til at få en fod indenfor i en hård industri. I år er strikkunstneren Louise Lyngh Bjerregaard, der arbejder i et krydsfelt mellem mode, beklædning og installationskunst, en af i alt 16 talentfulde modtagere. Hun er uddannet designer fra Scandinavian Academy of Fashion Design, har tidligere udstillet på Overgaden og er netop flyttet til London for at udstille i den nye Wood Wood-butik, i et såkaldt ’live studio’, hvor kunstnere arbejder for åbne døre. Den åbner i øvrigt i dag, fredag. Ane Lynge-Jorlén, der er kreativ direktør for Designers’ Nest, fungerer som hendes mentor, og de har i samarbejde lagt en skræddersyet plan for forløbet.

Louise Lyngh Bjerregaard. Fotograf: Benjamin Beagent.

Vil du være influencer?

At influencerbranchen er populær er nok lidt af en underdrivelse. Markedet buldrer derudad. Med den popularitet og de økonomiske perspektiver, der ligger i at forfølge en karriere inden for faget, følger selvsagt stor interesse for at få en bid af kagen. Men der er mange faldgruber og regler forbundet med den prestigefulde titel. Det fortæller Camilla Stemann, der står bag Instagram- og influencerbureuaet CPHAgency, som har skabt Danmarks første influencer-uddannelse, Influencer Akademiet, i en pressemeddelelse. Hendes uddannelse vil give potentielle influencere indsigt i at skabe et personligt brand, udarbejde strategier, der giver adgang til værdifulde samarbejder, og overblik over regler og retningslinjer.

Copenhagen Fashion Week.

Køb en pose og plant et træ

Vi befinder os midt i klimabevidste tider. Derfor giver det god mening, når modebrands går ud over deres kerneområde og tager ansvar for andet end deres vækst. Det gør Vero Moda med sit nyeste grønne initiativ, der betyder, at de fra det nye år begynder at tage betaling for deres papirsposer i butikker i hele Norden. Herfra vil en del af overskuddet gå til Great Green Wall, der er et projekt, der har til formål at give Afrika noget af sin grønne natur tilbage ved at plante 8000 træer. Til gavn for både klima og for de lokale befolkningsgrupper, da der ud over de åbenlyse CO2-fordele også vil blive skabt en række jobs i forbindelse med plantningen af de mange træer.