At influencere er især modebranchens nye superbrugere, er ingen nyhed. Selvom nogle spår at influencer-bølgen rammer et mætningspunkt i nær fremtid, er kurven for influencernes succes fortsat opadgående med de største influencere som nogen af branchens efterhånden mest fremtrædende personligheder.

At der også er god forretning i at facilitere de såkaldte influencer-samarbejder er derfor heller ikke overraskende. Det blev senest slået fast, da SMAC Agency tilbage i september kunne berette om en omsætning, der i 2017 voksede med 400 procent og et driftsresultat, der var mere end fordoblet. Et andet eksempel er blognetværket Bloggers Delight, der med et øget fokus på influencer marketing er vækstet så meget, at de siden 2014 har kunne opkøbe tre af deres konkurrenter.

Men de er langt fra de eneste bureauer og agenturer, der har fået del i influencer-guldåren. Det viser en ny rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen, som peger på, at de i alt 14 danske virksomheder, som ifølge dem udgør de største selvstændige influencer-bureauer i Danmark, samlet har mere end fordoblet deres omsætning på under to år. De 14 bureauer omsatte samlet set for 108 millioner kroner i det seneste regnskabsår, der er målt fra 3. kvartal 2017 til og med 2. kvartal 2018. Et tal, der er steget eksplosivt sammenlignet med omsætningen i 2016, der landede på 46 millioner kroner.

“På få år er influencer-markedsføring blevet en væsentlig del af annoncemarkedet i Danmark. Flere influencere har adskillige hundrede tusinde – især unge – følgere på de sociale medier og deres egne sites,” skriver Slots- og Kulturstyrelsen i indledningen til deres rapport, der peger på, at de tre største aktører herhjemme er Bloggers Delight, Gonzo Media og Splay Danmark. Hvor Bloggers Delight primært beskæftiger sig med influencere fra blogs, er Gonzo Media og Splay Danmarks speciale YouTube og andre sociale medier.

Et modnet marked

“Tallene stiger, fordi det er gået op for det kommercielle marked, at man skal annoncere dér, hvor forbrugerne er – og det er de på de sociale medier. Vi ser, at markedet er modnet,” siger direktør og medstifter af Bloggers Delight, Henrik Akselbo, i forbindelse med udgivelsen af den nye rapport til Finans.

“Hos Splay One stiller vi større krav til influencere og kvalitet end tidligere – det hele skal udvikle sig. Det var en hobby før for mange influencere – det er det ikke længere, og så kan man også forvente mere,” supplerer Chief Commercial Officer hos Splay One, Jacob Gallaus.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsen, er den samlede omsætning for de danske influencer-bureauer formentlig endnu større, end det fremgår af rapporten, da den ikke omfatter en række virksomheder, som på nuværende tidspunkt er for nyetablerede til at kunne indgå i en statistik. Samtidig understreger styrelsen, at væksten er endnu mere bemærkelsesværdig taget i betragtning af udviklingen i det øvrige annoncemarked med traditionelle medier, hvor omsætningen enten er faldende eller stagneret.

Du kan downloade hele rapporten her.