Ikke længere kun for branchen: CIFF lancerer forbrugerrettet tiltag

Når CIFF åbner dørene i slut januar, er også den modeinteresserede forbruger velkommen på messens ’Special Projects Area’, hvor man vil udforske bæredygtighed i moden.
12.12.2019 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: CIFF

Copenhagen Fashion Week er – i sin nuværende form – primært en branchebegivenhed. Men står det til CIFF, kommer dette til at ændre sig fra den kommende modeuge. Med flere og flere indkøbere, der vælger at gøre forretning online fremfor på messerne, har man valgt at udvide messens målgruppe for også at inkludere forbrugerne.

Det sker på CIFFs Special Projects Area, hvor man i samarbejde med Lee vil sætte fokus på bæredygtighed i moden med blandt andet paneldebatter, workshops, guides og værksteder til at både reparere og upcycle ens gamle tøj med mere – events, der så altså er åbne for offentligheden og gratis at tilgå.

“Vi mener, at B2B fortsat skal høre til her, men vi er nødt til at udfordre formatet og holde det agilt,” udtalte Chief Innovation Officer i CIFF Kristian Andersen i går til Business of Fashion. I en senere udsendt pressemeddelelse uddybede han det bæredygtige tiltag:

“Det er en spændende tid for branchen og en tid for os alle til at tage vores ansvar. Det var oplagt for os at give Lee en platform på messen, hvor de kan både redefinere og uddanne deres partnere. Bæredygtighed har fra start været en del af vores DNA, og derfor er dette tiltag i overensstemmelse med den tilgang, vi altid har haft.”

Omfattende samarbejde med amerikansk rapper

Udover Lee har CIFF samarbejdet med Dio Kurazawa, der har grundlagt det bæredygtige modeagentur The Bear Scouts, samt CIFFs designers-in-residence, Bethany Williams and Duran Lantink, der sammen med Lee undersøger tøjs holdbarhed både i forhold til teknikkerne bag og den måde, vi tænker tøj på.

Udover at give fri adgang til messens Special Projects Area, for ikke at sige udvide sportsområdet til også at omhandle træning for alle interesserede, er et andet hovedelement i AW20-udgaven af CIFF også et omfattende samarbejde med rapperen A$AP Nast. Det bliver kurateret af Stavros Karelis fra London-forretningen Machine-A, som også tidligere har stået bag messens mere kunstneriske initiativer, herunder med blandt andet Virgil Abloo, Olafur Eliasson og Naomi Cambell, ligesom at han er den overordnede kurator bag hele CIFFs Special Projects Area.

A$AP Nast vil under messen lancere sit samarbejde med det Los Angeles-baserede T-shirt-brand Pangea ’Please Don’t Pet’, der herunder omfatter en pop-up-shop.

CIFF AW20 finder sted den 29.-31. januar 2020 i Bella Center i København.