Boom, boom, boom. Musikken sender sine monotome toner ud i lokalet og skaber en tilbagelænet, næsten loungeagtig stemning. Væggene er rå i grå beton, og overalt hvor øjet søger er farveskemaet sort, sort, sort – kun opbrudt af lejlighedsvise designmæssige udskejelser, gerne i stærk rød, gul eller pink. Her er ingen af de bløde pasteller og romantiske paletter, der lige nu fylder gadebilledet, men i stedet en maskulin stemning og en umiskendelig grad af ’coolness’. Og det er ikke tilfældigt.

“Raven er vores banebrydende, innovative herretøjsafdeling, der har til formål at udfordre modeindustriens tankegang som et af hovedmålene. RAVEN repræsenterer fremtiden indenfor mode.”

Sådan beskriver CIFF selv deres specialindrettede område i den nordøst-vendte side af messen. Her udstiller danske såvel som internationale herrebrands og -agenturer side om side med hinanden og står i skarp kontrast til resten af messens lyse og rene visuelle udtryk. Og det har vist sig at være en opskrift, der fungerer. CIFFs administrerende direktør, Kristian Andersen, har endnu en sæson formået at skabe et messeområde, der ikke ses andre steder – i hvert fald ikke i Danmark – og som har tiltrukket nogle af de mest interessante brands på herrescenen lige nu. Brands, der tæller navne som Twelvepieces, Nosomnia, Tonsure, Eastwood Danso og Daniel w. Fletcher – alle med det tilfælles, at de transcenderer grænsen mellem kunst og mode og har slået sig op på at være nytænkende indenfor designfaget.

“Jeg har valgt at udstille på Raven, fordi her er stort fokus på unge talenter, og fordi det er et meget anderledes område af messen. Det virker som om, at der er lidt mere kreativ frihed her end i resten af CIFF – hvor det derude handler mere om at sælge og om at møde indkøbere, er der her plads til dem, der har mere fokus på at vise sit brand frem, fokusere på det visuelle og skeje lidt mere ud kunstnerisk,” siger Daniel Fletcher onsdag formiddag, kun et par timer inde i denne sæsons messearbejde. Han ejer det London-baserede herrebrand Daniel w. Fletcher, der har eksisteret siden 2015. Det er hans første sæson i Danmark og han har valgt at udstille på CIFF Raven, fordi han mener, det var det bedste sted for et ungt brand at påbegynde deres indtog på det danske marked – og han er ikke den eneste.

“CIFF Raven har virkelig mange internationale udstillere og besøgende. Jeg har allerede mødt rigtig mange fra London, og det er super fedt,” fortsætter han og siger, at han desuden synes, at Raven skiller sig ud ved at alle stande er indrettet forskelligt, sådan at hvert brand kan skabe deres eget individuelle udtryk.

CIFF Raven.

Æstetisk enighed og godt fællesskab

Også danske Tonsure er at finde på CIFF Raven denne sæson. Og de har, som Daniel w. Fletcher, også valgt dét område, fordi det har noget helt specielt – både når det kommer til indretning og visuelt udtryk.

“Grundlæggende udstiller vi på CIFF Raven, fordi her er brands, der deler vores æstetik og som er i nogenlunde samme liga som os virksomhedsmæssigt. Her er meget jordnært og mange nye og upcoming brands fra både Danmark og udlandet, og det er et kæmpe plus – for os er det vigtig at stå side om side med nogle virkelig cool, nye navne indenfor herremode,” lyder det torsdag eftermiddag fra Tonsures salgsdirektør, Steffen Breinholdt. Han fortæller desuden, at også fællesskabet er i højsædet på CIFF Raven, hvor de fleste udstillende brands er stadigt nye på markedet.

“Der er en rigtig god team spirit herude. Vi har for eksempel arbejdet godt sammen med Séfr, der står skråt overfor os. De vil gerne etablere sig i Danmark, og vi vil omvendt gerne ind på det svenske marked, så vi har sendt gode indkøbere over til hinanden. Og det fungerer rigtig godt.”

Også hos Tonsure forbindes Raven med et meget visuelt område, der adskiller sig fra resten af CIFF.

“Det er et super fedt kreativt miljø, de har skabt her. Mange indkøbere har nævnt, at det er dejligt at komme herind, blandt andet fordi det er indrettet rigtig godt. Det er lidt samme stemning som i et showroom.”

Højt profilerede samarbejder

Det er dog ikke kun det nøje udvalgte brandmiks og specialindrettede setup, der gør CIFF Raven anderledes og giver stedet et internationalt islæt. Kristian Andersen har gjort sit forarbejde for både at tiltrække udlandet og for at give området dets kunstneriske fortegn.

Sammen med resten af CIFF-teamet har han denne sæson initieret et nyt projekt kaldet ‘Enlightment’ – et projekt, der er skabt i samarbejde med anerkendte navne som Virgil Abloh, Naomi Campbell og Nick Knight. Hver især har de bidraget til en stor kunstinstallation, som er kurateret af og Stavros Karelis og som udstilles i Raven. Værket er inspireret af lyset for at sætte fokus på og støtte organisationen Little Sun Foundation, der har til formål at bringe solenergi til de afrikanske samfund, der stadig har meget lidt eller ingen adgang til elektricitet.

“Jeg er utrolig stolt af CIFFs tradition for at støtte og pleje talent og kreativitet. Og hvad kunne være mere fundamentalt for skabelse end lys? Du kan ikke tegne, forme eller sy i mørket. Det er derfor, at Little Sun Foundations genialt simple og smukke lampe er så essential. Vi er glade for at få muligheden for at vise vores støtte,” udtaler Kristian Andersen om projektet.

Virgil Abloh – ‘Let there be light’.

Installationen er placeret i indgangen til Raven. Først skal man igennem en mørk gang, hvor lyden af Nick Knights kortfilm, der har fået det passende navn ‘The sound of lights own destruction’ brager ud af højtalerne. Fortsætter man længere ind, kommer man til et stort rum. Her står Olafur Eliassons og Frederic Ottesens solcellelampe som små lysende solsikker plantet udover gulvet som en blomstermark og lyser det fortsat mørke udstillingsrum op. For enden er placeret en stor og lysende boks og ovenfor hænger et skilt med ordene ’Let there be light’ – ord, der kommer fra Virgil Abloh, der er en del af CIFFs tilbagevendende kunstinstallationer for anden sæson i træk. Hans talent blev hurtig spottet af Kristian Andersen – selv før han var en af verdens mest omtalte designere og blev udpeget som den nyeste kreativ direktør for modehuset Louis Vuittons herrelinje.

“At bruge mine kreativitet til at sprede lys over ting, der forbedrer menneskers levevilkår er en stor del af mit ethos. At være en del af dette team om Enlightenment-projektet var det helt rigtige for mig,” udtalte designeren til Business of Fashion i forbindelse med afsløringen af projektet i mandags.

CIFF Raven og ’Enlightenment’-installationen har åbent denne sæson til og med i dag, den 10. august, klokken 17.