“Samlet set er årets finalister nogle yderst begavede og bevidste designere. Deres arbejde forholder sig til temaer som mental sundhed, politiske spørgsmål, krop som skulptur, forholdet mellem køn og mode, og de er samtidigt historiebevidste. Desuden bruger de dead stock materialer og genbrug og forsøger at finde nye håndværksmæssige teknikker. De viser tydeligt, hvor imponerende, mangfoldigt og ‘woke’ det nordiske modevækstlag er. Jeg er stolt over, at Designers’ Nest er med til hjælpe dem med at få tidligt fodfæste.”

Sådan fortæller Ane Lynge-Jorlén, direktør for den nordiske talentkonkurrence Designers’ Nest, som netop har løftet sløret for næste sæsons ti finalister. Finalister, der vanen tro repræsenterer dimittender fra førende nordiske designskoler, som gennem konkurrencen får et velfortjent skub mod en lys karriere, når de eksponeres for internationale talentspejdere ved konkurrencens årlige show under Copenhagen Fashion Week i januar 2020.

Hvor det sidste år var studerende fra de finske designskoler, der var i overtal, bærer den samlede liste i år præg af et tydeligt svensk flertal med i alt fem finalister fra Sverige, og resten fra skoler i Danmark, Norge og Finland. Fælles for de ti designere er dog, at de alle er udvalgt ud fra kriterierne originalitet, kreativitet, håndværk, sammenhæng samt deres evne til at adressere bredere sociale agendaer og presserende emner som bæredygtighed, diversitet, inklusivitet og historisk bevidsthed. Det er konkurrencens forudvalgspanel, der har stået for at snævre feltet ind til kun ti designere. Et panel, der i år udgøres af følgende prominente internationale brancheprofiler; Sara Sozzani Maino, Deputy Editor-in-Chief Vogue Italia & Head of Vogue Talents, Olya Kuryshchuk, Editor-in-chief og stifter af 1 Granary, Mariasole Pastori, Employer Brand Manager hos Kering, Ida Petterson, Buying Director hos Browns Fashion, Glenn Martens , Creative Director hos Y Projects, Elizabeth Fraser-Bell, Senior Fashion Editor hos Dazed og selvfølgelig Desigers’ Nests egen Ane Lynge-Jorlén.

Nye samarbejder styrker designernes internationale eksponering

Det er dog ikke kun forudvalgspanelet, der understreger konkurrencens fortsatte internationale ambitioner. For at sætte yderligere skub i Designers’ Nest mål om at give dimittenderne mulighed for at få både eksponering, styrkede kompetencer og ikke mindst et øget netværk, vil sæsonens finalister også blive optaget ved den anerkendte franske talent- og rekrutteringsvirksomhed Eyes on Talents, som bruges af førende modevirksomheder, når de skal rekruttere nye talenter.

Derudover kan Designers’ Nest afsløre, at deres mediepartner for 2020 bliver det amerikanske magasin Office Magazine, som er kendt for sit øje for nye talenter, og som en del af partnerskabet vil dække samtlige finalisters arbejde. Dertil har Designers’ Nest, i samarbejde med Designmuseum Danmark, arrangeret, at fem af designerne vil blive udstillet i museets udendørs vitriner fra april til september 2020.

“Jeg er særligt glad for vores samarbejde med Designmuseum Danmark og Office Magazine, som på hver sin måde er med til at give vores designere en anerkendt platform, hvor deres arbejde kan blive vist og stemme hørt af mange mennesker. At udstille på så etableret et museum som Designmuseum Danmark så tidligt i éns karriere er uden tvivl et springbræt for de nordiske talenter. Vores mediepartner Office Magazine har en cutting-edge tilgang til moden, samtidigt med at det har et stort internationalt og bevidst publikum. Det er den helt rigtige kanal at kommunikere vores designeres arbejde i,” siger Ane Lynge-Jorlén videre, der i august i år overtog direktørrollen hos Designers’ Nest fra Jan Busch Carlsen.  

De ti finalister, der i slutningen af januar 2020 skal dyste om at vinde Designers’ Nest, er:

  • Ellen Hodakova Larsson – The Swedish School of Textiles
  • Jon Allensten – Beckmans College of Design
  • Jennifer Jönsson Lundedal – The Swedish School of Textiles
  • Courtney Makins – The Swedish School of Textiles
  • Michelle Brandstrup – Design School Kolding
  • Milka Seppänen – Aalto University
  • Oliver Oppermann – The Royal Danish Academy of Fine Arts
  • Fredrik Möller – The Swedish School of Textiles
  • Ishara Jayathilake – Oslo National Academy of the Arts
  • Amina Saada – Aalto University

Vinderpræmien udgøres igen i af et studieophold på mode- og designskolen UEDA i Osaka i Japan samt en kontantpræmie på 50.000 kroner. Sidste år blev det Henna Lampinen fra Aalto University i Finland, der løb med førstepladsen. Den endelige jury, som skal udvælge vinderen, er endnu ikke offentliggjort.