Filippa K recirkulerer svensk restuld med eksklusivt sweatersamarbejde
140 nummererede uldsweatre af svensk restuld skabt i samarbejde med Röjk er seneste tilføjelse til Filippa Ks cirkularitsportefølje.Filippa K er et af de skandinaviske brands, der har førertrøjen på, når det kommer til cirkulær mode, tanken om et cyklisk forbrug i stedet for den hurtige modes lineære ideologi. Ambitionen er at gøre sin produktion fuldstændig cirkulær inden 2030. Derfor har brandet i de seneste år lanceret en række initiativer for at nå det mål, blandt andet et take-back-system og et forsøg med både hurtigt nedbrydeligt, men også langtidsholdbart tøj. Og nu er næste kapitel i brandets cirkularitetsfortælling tilføjet.
I samarbejde med det svenske brand Röjk har Flippa K skabt 140 nummererede, beige uldsweatre i et oversize design, produceret i svensk restuld fra Norrby Gård i Eskilstuna, der ellers skulle destrueres. Noget som også designer Stine Sandermann har gjort til sit speciale blot med dansk restuld. Målet er at øge andelen af lokalt uld over de næste par sæsoner, for ved at source materialerne lokalt kan Filippa K holde en lav pris og sikre etablerede standarder for dyrevelfærd og samtidig reducere sit C02-aftryk.
“Det har altid været en del af vores værdier hos Filippa K at samarbejde og finde synergier med andre brands, og dette projekt med svensk uld har taget den ambition til et endnu højere niveau. Vi arbejder tæt sammen med bønder, fåreklippere og overhovedet for the Swedish Sheep Association, og vi lærer folk at kende, som vi normalt ikke ville møde i den typiske supply chain i modebranchen. Vi har lært hvilke fåreracer, der findes i Sverige, og hvor de lever, hvilken type uld, der egner sig bedst til vores produkter, og hvordan man anvender den uld – alt sammen på en måde, så det kan skaleres op,” siger Jodi Everding, Trim Manager & Sustainability Coordinator hos Filippa K, i en pressemeddelelse.
Filippa K lancerer sweateren den 11. november 2019 i deres butik i Biblioteksgatan i Stockholm, hvor der også vil være en paneldiskussion med hver af de involverede brands og the Swedish Sheep Association.