Stine Goya fortsætter London-eventyr, to ikoner teamer up og en tur i trendlaboratoriet
Stine Goya åbner endnu en pop-up i Harvey Nichols’ i London, Acne Studios afslører samarbejde med Mulberry, og Moussa Mchangama står bag ny podcast.Alle uger er Brexit-uger efterhånden, men i denne uge har briternes farvel til EU alligevel været et – om muligt – endnu større taleemne end normalt. Efter premierminister Boris Johnson i sidste uge landede en revideret skilsmisseaftale med EU, så det ud til, at en realisering af Brexit måske endelig var i sigte. Men som det er sket så mange gange før i denne efterhånden historiske eksemplificering af begrebet ’trække i langdrag’, så kom der endnu en gang en sten i Brexit-hjulet, da Boris Johnsen tabte afstemningen om sin nye strategi i parlamentet. Og med dét blev deres farvel udskudt igen, og nu går rygterne så på, om et britisk parlamentsvalg er på vej. Det betyder ikke bare mere uvished for politikerne og befolkningen, men også for erhvervslivet i Storbritannien, Danmark og resten EU – modebranchen inklusiv – der endnu engang må vente med at finde ud af, hvad de fulde konsekvenser af Brexit bliver. Vi følger selvfølgelig op på udviklingen undervejs.
Vender vi næsen hjem igen, har denne uge også markeret den sidste tid for Agency V, der har holdt deres sidste pressedage, efter de i starten af måneden meldte ud, at de har valgt at lukke ned i København for at fokusere udelukkende på deres aktiviteter i Berlin. Den endelige farvel til den danske afdeling af bureauet, der sidste år kunne fejre ti års jubilæum, sker den 31. oktober 2019.
Og så er det også i den forgange uge, at de sidste ansøgninger til Copenhagen Fashion Weeks officielle AW20-kalender tikkede ind, da deadline var i onsdags den 23. oktober 2019. Og med dét er første spæde skridt taget til endnu en spændende modeuge. Skulle ventetiden dog føles for lang, kan du altid tage et kig på vores anmeldelser af sidste sæsons shows og præsentationer.
Læs ugens øvrige korte nyheder herunder.
Stine Goya folder sig endnu mere ud i London
I slutningen af marts kunne Stine Goya fortælle, at de som et led deres igangværende ekspansionsplaner var klar til at tage hul på deres første retailsatsning udenfor de danske grænser med en pop up-butik i London. Og nu viser det sig, at butikken, der blev placeret i det prestigefyldte stormagasin Selfridges, blot er første stop på brandets britiske indtog. Stine Goya har nemlig besluttet at udvide med endnu en pop-up, denne gang i Harvey Nichols’ i Knightsbridge. Her vil det voksende antal britiske fans af det danske brands karakteristiske feminine designs kunne få fingrene i både AW19- og PS20-kollektionen.
“Harvey Nichols er virkelig en institution i London, og jeg er meget glad for at få mulighed for at bringe en lille bid af det farverige Stine Goya-univers til deres flagship store i Knightsbridge. Med deres fantastiske vinduesudstillinger og deres til tider kontroversielle, men dog stadig dybt relevante kampagner, har Harvey Nichols for mig altid været frontløber på modescenen som kurator for de bedste brands for et fantastisk publikum,” udtaler Stine Goya selv i en pressemeddelelse.
Den nye pop-up åbnede i denne måned, i oktober 2019, og er åben i seks uger frem.
Velkommen i trendlaboratoriet
Podcast-mediet blomstrer mere end nogensinde før – også i modebranchen. Seneste skud på stammen kommer fra Moussa Mchangama, der foruden at kunne kalde sig modeekspert også er kendt som både journalist, foredragsholder og medindehaver af konsulentvirksomheden In Futurum. I ’Trendlaboratoriet’, som hans nye podcast er blevet døbt, vil Moussa Mchangama føre luppen hen over trendfænomenet og herunder se på, hvad trends kan fortælle os om os selv, vores samtid og vores kultur. I hvert afsnit, der udkommer i samarbejde med den nye podcastplatform Podimo, vil han desuden byde velkommen til en gæst, der blandt andre tæller navne som trendforecaster og ejer af Atelier Cph Sara Ingemann samt tv-vært og journalist Chris Pedersen.
Det første afsnit af ’Trendlaboratoriet’ kan høres på Podimo nu.
Stine A Jewelry støtter udsatte børn
Det danske smykkemærke Stine A Jewelry vil for andet år i træk kan lancere en mini-kollektion i samarbejde med Red Barnet, hvor overskuddet går til organisationens arbejde for udsatte børn. Et samarbejde, der første gang blev lanceret i julen 2018, hvilket bidrog til blandt andet at sende sårbare børn på Red Barnets ferielejre – mere konkret svarede brandets donation til at 250 børn fik mulighed for at komme afsted. Dette års kollektion består af fire forskellige armbånd og øreringe, som sælges i mærkets egne butikker og webshop samt hos Stine A Jewelrys forhandlere i hele Danmark.
Samarbejdet lanceres mandag d. 4. november 2019.
To ikoner teamer up
Det er ikonisk svensk design, der møder ditto ikonisk britisk design, når de to modehuse Acne Studios og Mulberry går sammen om en ny kollektion af lædervarer. De to brands har i denne uge annonceret deres første samarbejde, som vil indeholde tasker samt mindre læderdesigns, og som har til formål at “sammensmelte de to modehuses respektive signaturdesigns,” som de to nye partnere selv har formuleret det i forbindelse med nyheden. I den sammenhæng har Acne Studios og Mulberry også løftet sløret for et nyt logo i forlængelse af samarbejdet, der forener de to ved at indføre det svenske modehus’ navn som små blade i Mulberrys genkendelige morbærtræ-logo.
Den nye Acne Studios x Mulberry-kollektion vil blive lanceret den 5. november 2019.
Af det blødeste handskeskind
Det ultrabløde skind, der kendertegner handsker fra Rhanders, er udgangspunktet for en ny accessorieskollektion designet af arkitekt Lars Vejen. Randers Handsker, der ved årsskiftet fik ny direktør, Rina Hansen, og samtidig blev rebrandet under navnet Rhanders, har produceret handsker lokalt i Randers i mere end 200 år – men åbner altså nu op for nye produktgrupper og samarbejder. Lars Vejen, hvis tid og arbejdsliv er delt mellem Aarhus og Kyoto, har siden han var helt ung været fan af Rhanders Handsker og har i arbejdet med kollektionen været i firmaets skindarkiver, som han i pressemeddelelsen beskriver som et skatkammer af dansk forarbejdet skind. Kollektionen har taget navn og inspiration efter handskemodellen Cecilia og udmøntet sig i en lille serie af clutches og punge – herunder en ret smart bæltetaske, der også fungerer som muffedisse med varmt lammefor til forfrosne fingre.
“Mit udgangspunkt har været handskerne. Derfor har jeg stræbt efter at lave noget, som er lige så rart at røre ved, som det er at iføre sig er par Rhanders-handsker. Kanterne har jeg defineret som bløde, for der er ingen rette vinkler på en handske. Og i valget af detaljer har jeg blandt andet ladet mig inspirere af handskemodellen Cecilia, hvis åbning er en ribbet elastisk kant, der elegant slutter tæt om håndleddet,” fortæller han forsat.
Cecilia-kollektionen er tilgængelig nu.
Inside Out
Italienske Diesel er foruden sin store denimarv også kendt for sine mange hypede designsamarbejder. Samarbejder, der har budt på alt fra modebrandet Y/Project til Coca Cola. Nu krydser brandet så igen branche i deres nyeste af slagsen, nemlig en kollektion af kufferter i samarbejde med Samsonite. Det har udmundet i en kollektion af semi-gennemsigtige tasker, der med et klassisk Diesel-glimt i øjet sætter fokus på den tid, vi lever i, hvor balancen mellem hvad vi deler og hvad vi holder privat konstant flytter sig.
Den nye Diesel x Samsonite-kollektion kan købes online og Samsonites danske butik på Ny Østergade 2 i København.