Der er nu for alvor røde tal at spore hos IC Group. Det viser deres årsregnskab for perioden 01.juli 2018 – 30. juni 2019, som den danske modekoncern har fremlagt i dag. For koncernens to resterende brands, Tiger of Sweden og By Malene Birger – efter både Peak Performance, Saint Tropez og Designers Remix er blevet solgt – er omsætningen faldet fra 1,3 milliarder kroner i 2016/17, til knap 1,2 i 2017/18 og til nu at lande på lige over 1 milliard i 2018/19. Det er et fald på 6,5 procent målt i lokal valuta sammenlignet med året før. Ser man på bruttoresultatet, lander det på 584 millioner kroner, hvilket også er dalende sammenlignet med de 734 millioner året før.

På bundlinjen er udfordringerne endnu tydeligere, idet man her finder et underskud på 165 millioner kroner. Året før endte det med et overskud på 1,6 milliarder. Ifølge koncernen selv, er “årets resultat i 2018/19 påvirket af salget af Saint Tropez og Designers Remix og derfor præsenteret som ophørte aktiviteter sammen med Peak Performance, der blev solgt i 2917/18,” som de skriver i regnskabets ledelsesberetning, hvor der også noteres, at omsætningen og indtjeningen dog er “i tråd med de seneste offentliggjorte forventninger.”

Ifølge IC Group, har perioden budt på flere udfordringer for både Tiger of Sweden og By Malene Birger, hvis omsætnings- og resultatudvikling er påvirket af lavere performance i direkte-til-forbruger kanalerne, herunder især i fysisk retail, samt et reduceret suppleringssalg. Dog er e-commercesalget på samme niveau som året før.

Store omkostninger sætter deres præg

Men regnskabet er ikke blot påvirket af markedets og de to resterende mærkers udviklinger, men også af store omkostninger – både i forbindelse med transformationen af IC Group, som siden salget af Peak Performance er overgået til holdingselskab, men også i forbindelse med salget af de tre brands. Herunder forventes engangsomkostningerne fra virksomhedstransformationen at løbe op på i alt 45 millioner kroner, hvoraf 30 millioner er afholdt i regnskabsåret 2018/19, og de resterende 15 forventes afholdt i 2019/20. Derudover har IC Group også solgt sin interne logistikfunktion, hvilket forventes at koste omkring 20 millioner kroner i omkostninger – men som dog forventes at udgøre givende besparelser i 2020/21. Også videresalget af brands har sat sit præg på året, herunder især Saint Tropez, der blev opkøbt af DK Company 31. januar 2019. Hvor likviditetseffekten blev et mindre millionbeløb, blev den regnskabsmæssige effekt et tab på cirka 70 millioner kroner, hvoraf 55 millioner blev indregnet i delårsrapporten for 2. kvartal 2018/19.

Siden IC Group solgte de tre brands fra, har de igangsat nye strategier for de to fortsættende brands. Hos Tiger of Sweden blev der i januar 2019 lagt en ny strategi i samarbejde med McKinsey & Company, som har til formål at skabe et mere konkurrencedygtigt, digitalt orienteret og agilt brand. Det har desuden også igangsat en række omkostningsreducerende tiltag i form af organisationstilpasninger og butikslukninger – tiltag, der indgår i ledelsens målsætninger om hurtigst muligt at bringe brandet tilbage på niveau med tidligere års indtjeninger. Hos By Malene Birger er der også ambitioner om at løfte niveauet igen, her via et fokus på at udvikle brandets produkter, blandt andet ved at give dem en mere international appel såvel som at styrke produktgrupperne accessories og kjoler.

Men på trods af de opdaterede strategier og store ambitioner kan det i dag stadig ikke udelukkes, at IC Group fremover vil sælge endnu mere ud af brandporteføljen.

“IC Group vil fortsat udøve aktivt ejerskab og vil således drive og investere i koncernens brands med henblik på at maksimere deres fremtidige værdi, og bestyrelsen vil fortsat løbende overveje, hvornår det er i aktionærenes interesse at sælge disse brands,” skriver koncernen i regnskabet.