Facebook Abonnér
14:27
|
25.05.2018
bmb2 Foto: By Malene Birger SS18. Fotograf: Copenhagen Fashion Week.

IC Group – til salg eller ej?

Først solgte de Peak Performance og så var der fire tilbage. Men er IC Group i gang med at rydde endnu mere op i brandporteføljen? Vi følger op på den sidste uges mest omtalte sag i modebranchen.

| Strategi Økonomi | af Sofie Ringtved Jensen

I mandags stod det klart, at den danske modekoncern IC Group var seriøse, da de tilbage i oktober meddelte, at de havde igangsat en strategisk review proces af af Peak Performance. IC Group kunne nemlig berette, at de havde solgt brandet til den finske virksomhed Amer Sports Corporation for 1,9 milliarder kroner.

Siden da har gisningerne i både branchen og medierne været til at tage og føle på. Er IC Group i gang med at styrke deres fokus på mode, med en ny og opstrammet portefølje bestående af by Malene Birger, Tiger of Sweden, Designers Remix og Saint Tropez? Eller betyder salget af deres bedst sælgende brand, at IC Group tværtimod er ved at rydde op og måske endda har planer om at sælge endnu mere ud? Spørger man administrerende direktør Alexander Martensen-Larsen, er det nærmere en kombination af begge. Ifølge ham, er det vigtigste for IC Group lige nu at fokusere på at styrke de resterende brands, som han mener endnu ikke har opnået deres fulde potentiale.

“Med vores tilbageværende mærker mener vi ikke, at deres fulde potentiale er reflekteret i det omsætnings- og indtjeningsniveau, de har på nuværende tidspunkt. Derfor er fokus nu at drive og udvikle dem, hvoraf vi mener, at Tiger of Sweden har et stort internationalt potentiale,” udtalte han til Berlingske Business i dagene efter nyheden om salget af Peak Performance.

Men om IC Group er endegyldigt færdig med at sælge ud af brandporteføljen, kan Alexander Martensen-Larsen heller ikke afvise.

“Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen konkrete planer om at sælge vores tilbageværende mærker. Et eventuelt salg kan ske, når og hvis vi mener, at de har nået et sted i deres udvikling, hvor det er det rigtige at gøre for aktionærer,” sagde han videre.

En tidligere køber på banen igen

Men hvem skal i så fald overtage roret hos enten by Malene Birger, Tiger of Sweden, Designers Remix eller Saint Tropez? Måske DK Company. I løbet af den forgangne uge er det nemlig også kommet frem, at den ditto danske modekoncern muligvis er på udkig efter at ekspandere efter fremlæggelsen af endnu et rekordregnskab.

“Vi har stor respekt for IC Group og har tidligere handlet sammen. Vi er altid åbne over for nye muligheder i markedet. Opkøb er en del af vores DNA,” svarer koncernchef og hovedaktionær Jens Poulsen, ifølge Finans, til spørgsmålet om, hvorvidt DK Company er interesserede i at overtage flere brands fra IC Group.

DK Company har netop nu 20 forskellige mærker i huset, hvoraf flere af dem kommer fra et tidligere opkøb i IC Group i 2014, hvor blandt andre InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury skiftede ejer.

IC Group daterer tilbage til 1969, hvor Niels Martinsen stiftede brandet InWear Group A/S. Senere opkøbte han flere brands, inden han i 2001 fusionerede med norske Carli Gry International A/S og ændrede navn til IC Companys, som er den virksomhed, vi i dag kender under navnet IC Group.

Ifølge Børsen, skal pengene fra salget af Peak Performance gå til IC Groups aktionærer og derfor ikke investeres i hverken opkøb af nye eller i eksisterende brands.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"