Det vakte stor begejstring, da det danske herrebrand Soulland i maj sidste år annoncerede, at nu var tid til også at invitere kvinderne indenfor i deres populære verden. Brandet udvidede nemlig sit sortiment med en en række styles til kvinder. Styles, der ifølge designer Silas Adler og CEO Jacob Kampp Berliner skulle fungere som en viderefortælling af det DNA, som Soulland havde brugt de sidste 15 år på at opbygge.

Mindst ligeså begejstrede blev branchen, da Soulland senere kunne afsløre, at de efter mere end fem års fravær vender tilbage til showkalenderen denne sæson – nu med et show, der altså for første gang bliver en blanding af både herre- og damekollektioner.

Til det har brandet valgt at opruste deres designteam med Mathilde Maalouf, som netop er blevet hentet ind som Soullands nye Head of Womenswear og Design Director. Med en uddannelse fra Designskolen Kolding og senere arbejde hos mærker som COS, Bruuns Bazaar og Wood Wood bringer hun en stærk designbaggrund til opgaven. En opgave der for hende kommer til at handle om både at skabe tøj til kvinder, som ikke er bange for at skille sig ud, men også at holde sig tro mod Soullands designidentitet.

“Det, der driver mig, er den kreative frihed, når jeg designer. Soulland var et perfekt match for mig, da deres æstetik er baseret på nysgerrighed og åbenhed. Jeg er meget beæret over at blive inviteret ind i deres univers og være med til at forme deres næste kapitel,” fortæller Mathilde Maalouf, der suppleres af medstifter og CEO Jacob Kampp Berliner:

“Lige siden vi startede Soulland, har womenswear været på tale. Vi har altid haft mange kvindelige kunder i alle aldre, som har købt vores kollektioner. Vi ved, at efterspørgslen er der. Nu er timingen rigtig til at lancere vores første kollektion, da vi har et stærkt team med de rette kompetencer og ambitioner til at løfte opgaven.”

Med bæredygtighed som bannerfører

Til brandets SS20-kollektion – første hele af sin slags til kvinder – har Mathilde Maalouf haft fokus på at arbejde med kombinationen af detaljer, funktionalitet og små twists, der får hvert style til at træde frem. Derudover har kollektionen en feminint udtryk, men med tydelige referencer til en klassisk herregarderobe, samt en klar bæredygtig bevidsthed – en bevidsthed, der allerede har haft sit indtog på herrekollektionen, og som også kommer til at definere det nye kvindeunivers fremover.

“Vi vil gerne adressere globale sociale og miljømæssige udfordringer. At promovere bæredygtighed skal ikke blot være en del af vores diskurs som brand, men også noget, som vi konstant tænker ind i vores design- og produktionsprocesser,” siger Mathilde Maalouf, hvis første kollektion kun er begyndelsen på rejsen i at etablere Soulland som et mærke til både kvinder og mænd. Noget som medstifter og kreativ direktør Silas Adler glæder sig til.

“Jeg har fulgt Mathildes arbejde i mange år og jeg har altid beundret hendes proces og energi. At Mathilde træder til som Design Director og lancerer vores kvindekollektion er en velsignelse. Hun har givet brandet og kollektionen både tidløshed og nye dimensioner,” afslutter han.

Mathilde Maalouf og Silas Adler debuterer med deres nye kvindekollektion under Copenhagen Fashion Week i denne uge til Soullands samlede show onsdag den 7. august klokken 16.

Mathilde Maalouf. Fotograf: Nikolaj Møller.