Den 8. august indtager Stine Goya igen den københavnske modeuge med et show og en catwalk fuld af modeller. Nøje udvalgte og ofte drømmeagtige af udseende. Men denne gang bliver castet lidt anderledes. Og mere inkluderende.

Den succesfulde designer viste i januar sin første bæredygtige kollektion under Copenhagen Fashion Week og har siden talt mere og mere åbent omkring sit ansvar som modebrand. Som sit næste skridt i den retning, er hun nu gået sammen med Bumble, det sociale medie primært henvendt til kvinder, med over 60 millioner brugere på verdensplan og som indtog Danmark i marts måned. Sammen giver de op til fem kvinder muligheden for at gå på catwalken til Stine Goyas SS20-show via en åben casting på Bumbles platform, hvor man skal svare på en række spørgsmål om netop diversitet i modebranchen. Og dermed udfordre branchens modelnormer. Det fremgår af en fælles pressemeddelelse.

“Muligheden for at arbejde sammen med Bumble i forbindelse med vores SS20-show føltes helt naturligt. Jeg har altid haft til hensigt, at mine designs skulle hjælpe kvinder med at leve deres bedste liv, udtrykke deres autentiske stil og fejre deres personlighed. Bumbles platform – med sit fokus på ligestilling er en bannerfører for dette budskab,” siger Stine Goya i pressemeddelelsen og fortsætter:

“Sammen kunne vi konstatere, at modebranchen havde brug for at forpligte sig til at demokratisere mulighederne på alle områder, og gøre, at alle uanset udgangspunkt og muligheder, skal føle sig inkluderede i den fortsatte fortælling. Ved at åbne vores SS20-casting for Bumble-brugere, håber vi at anspore kvinder til at udfordre både industriens stereotyper og sig selv, og give dem en følelse af, at de hører til i branchen ved at se sig selv på catwalken.”

Lige muligheder for alle

Og det er ikke kun Stine Goya, der ser samarbejdet som et oplagt et af slagsen. For Louise Troen, Vice-President of International Marketing & Communications hos Bumble, er samarbejdet et vigtigt første skridt for at skabe reel forandring i modebranchen – præcis som Bumble har gjort det for kvinder på datingmarkedet og på et forretningsmæssigt plan med sin netværksapp.

“Som et brand, der er dybt forankret i ligestillingskampen, er det vigtigt for os at arbejde sammen med partnere, der deler vores syn på demokratisering af kvinders muligheder i alle brancher. Hos Bumble mener vi, det er vigtigt ikke kun at øge bevidstheden omkring ligestillingen mellem kønnene, men at gå skridtet videre ved at skabe initiativer, der skaber forandring, og dette samarbejde er et spændende første skridt ind i modebranchen for os,” fortæller hun i pressemeddelelsen.

Vinderne får som sagt muligheden for at gå Stine Goyas show under Copenhagen Fashion Week den 8. august, men også et besøg i brandets showroom og et fuldt outfit. Man skal være til rådighed den 6.- 8. august 2019 og deltager gennem Bumbles app, hvor ansøgningsperioden løber fra i dag, tirsdag den 16. juli, og indtil tirsdag den 23. juli.

Konkurrencen inkluderer brugere fra UK, Tyskland, Holland, Frankrig, Spanien, Sverige og Danmark.