Stine Goya og Thomas Hertz

Stine Goya om bæredygtig capsule-kollektion: “Det er første spæde skridt for os”

Stine Goya viser på sæsonens showkalender en rent bæredygtig capsule-kollektion – en kollektion, der markerer brandets første skridt ind i en bæredygtig omstilling.
29.01.2019 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Frederik Lentz Andersen / Euroman

”Vi var ikke i tvivl om, at det her var noget, vi skulle gøre, og at det skulle være nu. Både i forhold til hvor vi er som virksomhed, men også set i et større perspektiv.”

Sådan fortæller Thomas Hertz, CEO i Stine Goya, få dage inden han sammen med sin kone og forretningspartner lancerer brandets til nu største bæredygtige satsning under modeugen. En capsule-kollektion bestående alene af showpieces skabt i bæredygtige materialer.

“Vi har i dag en platform, der gør det muligt for os at tage de første små skridt i retning af at tænke og arbejde med bæredygtighed. Denne capsule-kollektion repræsenterer derfor på mange måder et startskud på vores proces med at lære at arbejde med bæredygtighed. En proces som skal balancere mellem alt det, vi godt kunne tænke os at gøre, og det, som er muligt for os at håndtere,” fortæller han videre.

Idéen med en showpiece-kollektion kom efter en samtale med Global Fashion Agendas direktør, Eva Kruse, og ligger i tråd med den stigende efterspørgsel, brandet oplever for deres showpieces, som siden SS18-sæsonen er blevet en fast del af deres kollektioner.

Capsule-kollektion som prøvesten

“Det har været en sjov udfordring at kreere en kollektion, der både repræsenterer vores design og æstetik og samtidigt er produceret af bæredygtige materialer. Jeg synes resultatet viser, at det er muligt at opnå begge dele, og at bæredygtig mode virkelig rummer udfordringer og muligheder, som er spændende og inspirerende at arbejde med,” siger Stine Goya.

Men som alt andet nyt er bæredygtighed ikke noget, man kommer så let til. Og begge tilslutter sig, at det har været en tidkrævende proces at rejse rundt og finde bæredygtige materialer.

“Med så meget global opmærksomhed på denne problematik skulle man tro, at bæredygtige materialer ville være noget mere let tilgængelige på markedet. De viste sig at være ret kompliceret at skaffe disse materialer i en ordentlig kvalitet, og ikke overraskende var de også en del dyrere, end vi havde forventet,” fortsætter hun.

”Men det lykkedes, og vi har nu skabt vores første capsule-kollektion i  bæredygtige materialer. Den er det første spæde skridt på vejen til en ny udvikling for os og har givet os uvurderlig erfaring og forståelse for, hvad det kræver at indarbejde bæredygtighed i det, vi laver.”

Showkollektionen bliver vist under Copenhagen Fashion Week onsdag den 30. januar og vil være understøttet af en Truman Capote-inspireret hovedkollektion, der vil bliver solgt sæsonen igennem. Denne kan dog ikke betegnes som bæredygtig – endnu.

”Processen har hjulpet os med at sætte ambitioner for, hvordan vi hos Stine Goya godt kunne tænke os at arbejde videre med bæredygtighed. Det har skabt energi og inspireret til andre måder at tænke på. I alle grene af virksomheden. Og samtidigt har det personligt føltes meget meningsfuldt og tilfredsstillende at få taget hul på dette kapitel,” slutter Thomas Hertz.