Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Munthe

Her er de nominerede til ALT for damernes Guldknap 2019

Dette års erfarne felt udgøres – ikke overraskende – af By Malene Birger, InWear og Munthe, som på hver sin måde har brugt det forgange år på at bevise deres fortsatte værd i den danske modebranche.
Dette års erfarne felt udgøres – ikke overraskende – af By Malene Birger, InWear og Munthe, som på hver sin måde har brugt det forgange år på at bevise deres fortsatte værd i den danske modebranche.

I 2017 vandt Mads Nørgaard, og året efter var det en glad Sanne Sehested fra Gestuz, der fik overrakt ALT for damernes Guldknap 2018. Men hvem skal have prisen i år, når denne endnu en gang skal overrækkes, inden sommeren går på hæld? Det er vi nu kommet lidt nærmere et svar på, da ALT for damerne-redaktionen har afsløret, hvem dette års tre nominerede brands er.

Guldknappen, der er en læserpris, og som hvert år gives til en dansk modevirksomhed, der har udmærket sig særligt i det forgangne år, skal i år finde sin ejer blandt brandsene By Malene Birger, InWear og Munthe. “Tre af modebranchens absolutte sværvægtere,” som ALT for damerne-redaktionen selv skriver det:

“Jeg har kæmpe respekt for de tre brands, som vi har valgt at nominere i år. De har været en del af det danske modebillede i mange år, fordi de hele tiden har fornyet sig og aldrig er faldet for det ’sikre’ valg. Samtidig har de haft et tydeligt DNA fra dag et, og de har holdt sig til det – også i perioder, hvor nye tendenser er kommet til, og det har været fristende at følge med strømmen. Faktisk er det dér, de har været allermest overbevisende,” siger chefredaktør Tina Nikolaisen i forbindelse med offentliggørelsen af de nominerede på ALT.dk.

Tre af de største herhjemme

At dette års felt af nominerede repræsenterer nogle af de tungeste i branchen herhjemme, er der da heller ingen, der kan være uenige i. InWear, der i år kan fejre imponerende 50 års jubilæum, har startet 2019 styrket ud med et nyt logo og en kollektion, der på én og samme tid viser brandets historie og ambitioner for fremtiden.

“Vi har altid haft en stor stolthed i InWear. Der er så meget substans i brandet, og vi ser det på mange måder som en ballon, der har været stor og sagtens kan pustes op til at blive det igen. Der er ikke mange danske tøjbrands, der omsætter for 200 millioner kroner, og det er jo noget, der er med til at bevidne, at det her brand forsat har en masse at byde på,” sagde DK Company-CEO Jens Obel Jørgensen, da vi tilbage i februar interviewede ham i forbindelse med brandets store jubilæum.

Knap så mange år har By Malene Birger og Munthe på bagen, men ikke desto mindre er der også her tale om to brands, der har formået at holde både stand og relevans gennem årtier, og som om nogen har bevist deres værd i en branche i forandring. By Malene Birger i særdeleshed gennem sin nye kreative direktør Mathilde Torp Mader, der har syet nyt liv ind modehusets genkendelige design-DNA, og hos Munthe gennem Naja Munthes fortsatte skarpe øje for trends – og forretning – som hun gang på gang har bevist, siden brandets relancering i 2014.

Afstemningen er åben frem til den 28. juni. Hvem, der vinder dette års ALT for damernes Guldknap 2019, får vi først svar på, når prisen overrækkes den 27. august 2019. Læs mere om prisen og de nominerede her