Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Økonomi

Munthe starter 2019 med vækstet bundlinje og dugfrisk millionordre fra Net-A-Porter

Der er fortsat gode tider at spore hos det danske brand, der i dag har fremlagt endnu et årsregnskab med fremgang – og her er det især de udenlandske markeder, der løfter bundlinjen.
Der er fortsat gode tider at spore hos det danske brand, der i dag har fremlagt endnu et årsregnskab med fremgang – og her er det især de udenlandske markeder, der løfter bundlinjen.

Meget vand er løbet under broen, siden det danske brand Munthe blev relanceret i 2014, efter nogle år med røde tal på bundlinjen. I maj 2018 kunne kreativ direktør og medstifter Naja Munthe vise, at hun for alvor havde fået vendt nedgang til fremgang med virksomhedens bedste resultater, siden hun fire år tidligere valgte at købe sin medejer ud. Men nu er der endnu engang et positivt regnskab at fremlægge for Munthe.

I årsrapporten for 2018 ses det, at Munthe har øget sin bruttofortjeneste fra cirka 13,6 millioner kroner i 2017 til cirka 17,9 millioner i 2018. Også bundlinjen er vækstet betydeligt, med et årsresultat på 4,2 millioner kroner, sammenlignet med 2,7 millioner kroner året før.

Sidste år kunne Naja Munthe fortælle, at væksten især skyldes brandets nye distributions- og PR-strategi. I år tilskrives væksten hovedsagligt Munthes stigende internationalisering.

“Vi oplever en stor interesse fra udlandet. Det er særligt markeder som Norge, Storbritannien og USA, der rykker. Og med en dugfrisk millionordre fra Net-A-Porter er det virkelig et bevis på, at det internationale marked er interesseret i Munthe,” siger hun i en pressemeddelelse og tilføjer:

“Særligt her op til modeugen kan vi mærke en stor interesse fra indkøbere af de store internationale department stores.”

Fortsætter med at investere i vækst

For at støtte op om den internationale ekspansion øgede Munthe i juni 2018 blandt andet deres PR-afdeling i ønsket om at øge fokus på de udenlandske markeder og for netop at kunne administrere den efterspørgsel, brandet oplever på salgssiden. Derudover har Munthe her i januar ansat Tina Drøhse som ny Sales Director. Hun skal, udover at sikre brandets fortsatte vækst, også stå for at styrke salget på de udenlandske markeder.

“Vi glæder os utrolig meget til at fortsætte væksten og de mange spændende tiltag, som 2019 kommer til at byde på,” fortsætter Naja Munthe, der om en uge kan byde hele branchen velkommen til sit show under Copenhagen Fashion Week, torsdag den 31. januar klokken 10.

I regnskabets ledelsesberetning skriver virksomheden, at den forbedrede bundlinje skal anvendes til konsolidering af selskabet og investering i endnu mere vækst. Derudover skriver ledelsen, at de forventer, at omsætningen fortsat øges betragteligt i 2019, og at både egenkapital og bundlinje vil følge samme tendens.