I sidste uge løb Copenhagen Fashion Summit af stablen og kunne samtidig fejre sit tiårs jubilæum. I et årti har Eva Kruse og co. præget både den danske og den internationale diskurs omkring bæredygtighed i modebranchen. De har formået at samle og åbne en branche op, der ellers har været notorisk lukket og indspist. Og inspirere til fælles kamp mod klimaproblemerne. Men i slipstrømmen på topmødet har der været heftige diskussioner i medieverdenen. Både positive og negative historier har set dagens lys. For hvad er egentlig topmødets rolle i branchen, og hvilket ansvar har de?

Union of Concerned Researchers in Fashion, med slow fashion-ikonet Kate Fletcher i spidsen, kritiserede, i foreningens manifest og under foreningens konference Sustainable Fashion Research Agenda, topmødet for blandt andet at ignorere forskere. Og for at have en forenklet tilgang til modens bæredygtige udvikling, der endnu har udgangspunkt i den vækstlogik, der på nuværende tidspunkt er med til at gøre branchen så forurenende. Ja, en Mandag Morgen-artikel omkring topmødet mente endda, at den norske bæredygtighedsforsker Ingun Klepp beskyldte topmødet for greenwashing. Læs i øvrigt vores interview med den danske modeforsker Else Skjold, der var initiativtager bag Sustainable Fashion Research Agenda, her.

I forbindelse med EU-parlamentsvalget på søndag den 26. maj er det også på sin plads at diskutere modens lovgivningsmæssige rammer. Foredragsholder og garderobekonsulent Laura Terkildsen foreslår i en kronik i Altinget, at der til modebranchen, præcis som man kender det fra både bil- og fødevareindustrien, skal skabes øko-mærkninger og laves C02-kvoter i forbindelse med produktionen. Hun mener nemlig, modebranchen hidtil har kørt på et lovgivningsmæssigt frihjul, til trods for at branchen både forurener meget og vedkommer os alle, om vi vil det eller ej.

Så når vi på søndag skal vælge, hvilke politikere vi sender til Bruxelles, håber vi selvfølgelig på, at man sætter kryds ved klimaforkæmpere, der også tænker modebranchen ind i deres miljøpolitik. For vi har i allerhøjeste grad brug for en fælles europæisk kamp og indsats i klimaets tjeneste. Og her spiller tøjbranchen bare en væsentlig rolle.

I denne uge annoncerede det italienske luksusmodehus Prada også sit fulde pelsstop fra næste års kollektioner. Det sker efter pres fra Fur Free Alliance, som er en sammenslutning af mere end 50 dyrebeskyttelsesorganisationer fra hele verden, der over en længere periode har opfordret mærket til at leve op til sit etiske ansvar og droppe pels. Og det selvom mærket ellers tidligere har afvist at stoppe med at bruge pels. De skriver sig dermed på en efterhånden lang liste af internationale huse, der har droppet materialet. Kan man egentlig gøre andet som luksusmærke i dagens modesamfund, hvor velfærd for både mennesker og dyr er i så høj kurs?

Herunder kan du læse nogle om af modens andre aktuelle korte nyheder:

Med følelserne på tøjet

Endnu engang beviser Monki, at et modebrand kan være mere end bare tøjsalg og facade. I samarbejde med NGO’en Mental Health Europe satte Monki tidligere på året fokus på de sociale mediers indflydelse på unge mennesker mentale helbred. Og nu går de skridtet videre og opfordrer til, at man taler om problemerne og omfavner sine følelser. For mentale problemer og de følelser, det afstedkommer, er nemlig ofte forbundet med en hel del stigma i vores moderne samfund. Monki har derfor skabt tre kortfilm med fokus på følelser: glæde, bedrøvelse og alt på én gang og samtidig lavet fire T-shirts med sloganet ‘Embrace your feels’ over brystet.

Monki.

Vogue-blåstempling til H2O

I 80erne var Danmark farvet blåt, grønt og rødt af H2Os karakteristiske logo på T-shirts og sweatshirts og de legendariske badesandaler. Der har dog været stilhed omkring H2O, indtil brandet sidste år så muligheden for en relancering midt i vores retro-optagede tid og slog pjalterne sammen med ikke alene det kreative bureau Moon Int., men også med Julie Fagerholt, der fik sin egen underlinje. Det er gået så godt, at H2O nu har fundet vej til Vogue.com, hvor redaktøren Brooke Bobb byder det danske mærke velkommen tilbage. Relanceringen byder blandt andet på et ret skønt visuelt univers skudt af Philip Messmann og vil løbende lancere både klassiske og helt nye styles – og en helt ny økovenlig kollektion, som bliver lanceret under næste måneds Pitti Uomo.

H2O af Philip Messmann.

Gamle favoritter bliver nye favoritter

Cirkularitet er et buzzword i modebranchen for tiden. Det ville da også være perfekt, hvis bare vi kunne ændre vores forbrugs- og produktionsmønstre fra at fungere lineært til at fungere cirkulært. Af samme årsag har Sur le Chemin, mærket med designer Kjetil Aas i spidsen, netop annonceret, at flagskibsbutikken i Lille Kirkestræde i København nu tager imod gamle Sur le Chemin-klæder til videresalg eller up-eller recycling – mod et gavekort på 20 procent til næste køb, naturligvis. Desuden vil der fremadrettet også være second hand-tøj fra andre udvalgte mærker. Alt sammen for at sætte fokus på samtalen omkring vores overforbrug, skabe engagement blandt mærkets forbrugere samt forlænge tøjets samlede levetid.

Sur le Chemin af Bjarke Johansen.

3 days of design

I går startede festivalen 3 days of design sit tre dage lange indtog i Københavns bybillede for at fejre designfeltet på tværs af discipliner. Her kan man opleve alt fra designtalks og udstillinger til butiksåbninger og lanceringer. Vi har samlet vores bud på de bedste events og oplevelser under festivalen her.