Det aarhusianske modebrand Minimum har, som så mange andre danske virksomheder, brugt dette forår på at gøre resultaterne for 2018 op. Men modsat det positive vækstbillede, som vi i slutningen af marts kunne male for flere af branchens brands, har det forgangne år for Minimum A/S været præget af store investeringer og derved deres første negative resultat.

I det netop offentliggjorte årsregnskab for 2018 fremgår det nemlig, at Minimum på koncernniveau har realiseret en bruttofortjeneste på 44,5 millioner kroner, hvilket er en betydelig nedjustering sammenlignet med de knap 61,5 millioner kroner, som kunne præsenteres i årsregnskabet for 2017. Også årets resultat er i forværring og ender på minus 2,4 millioner kroner modsat det plus på 6,5 millioner kroner, som de kom ud af 2017 med på bundlinjen. Lignende udvikling viser sig i egenkapitalen, der ender på knap 22,4 millioner kroner fra sidste års lige under 23,5 millioner kroner.

I en pressemeddelelse skriver Minimums ledelse, med administrerende direktør Peder Tang i spidsen, at der i årets løb har været foretaget en række omkostningstilpasninger, hvoraf størstedelen først har effekt i 2019, samt at der har i 2018 er blevet investeret i overtagelse af flere markeder fra tidligere agenturer i ønsket om at styrke virksomhedens indsigt og relation til disse.

“Koncernen har igennem 2018 afsluttet den omstillingsproces, som blev startet i 2017, hvorfor virksomhedens drift er belastet af en række ekstraordinære omkostninger i forbindelse med tilpasninger, samt afvikling af tabsgivende aktiviteter,” skriver Minimum A/S i regnskabets ledelsesberetning, hvor det også fremgår, at årets resultat var forventet, men ikke anses som tilfredsstillende.

Om udsigterne til udfaldet af dette regnskabsår skriver ledelsen videre:

“I det kommende år forventes der en positiv udvikling i koncernens aktiviteter, og som følge heraf et forbedret resultat.”

LÆS OGSÅ:

Minimum øger indsatsen i Norge