IC Group sælger Saint Tropez til DK Company
IC Group skærer endnu mere ind til benet med et frasalg af Saint Tropez til deres danske konkurrent. Og med det er brandporteføljen nede på Tiger of Sweden og By Malene Birger.IC Group er stadig ikke færdig med at sælge ud af brandporteføljen. Det afslører koncernen i dag i en pressemeddelelse, der fortæller, at de har solgt Saint Tropez til deres danske konkurrent DK Company A/S.
Salget, der forventes at gå endeligt igennem allerede den 31. januar 2019, skærer IC Groups brandportefølje endnu mere ind til benet, så den nu kun består af Tiger of Sweden og By Malene Birger. Det skyldes flere store udsalg af koncernens mærker sidste år, navnlig Peak Performance, der blev solgt til Amer Sports Corporation tilbage i april 2018. Otte måneder senere, i december, gik endnu et stort frasalg igennem, da IC Group overdragede aktierne i Designers Remix til Hesselbjerg Holding A/S, der ejes af brandets egne grundlæggere Charlotte Eskildsen og hendes mand Niels Eskildsen.
I pressemeddelelsen meddeler IC Group, at de forventer, at frasalget inkasserer en positiv, mindre millioneffekt på cash flowet, mens den regnskabsmæssige effekt forventes at udgøre et underskud på 70 millioner kroner med forbehold af den endelige regulering af transaktionsomkostninger, driftskapital samt visse gældsposter. Ifølge DK Companys koncerndirektør, Jens Poulsen, ser koncernen store muligheder for en yderligere udbygning af Saint Tropez, ligesom at de også vil overtage en række af brandets butikker.
”Jeg er stolt over, at DK Company i dag kan annoncere en overtagelse af Saint Tropez. Vi synes, at det er et spændende køb, der klart styrker vores position i midmarket segmentet. Vi har stor respekt for brandets historik og det udtryk, som vi ser, og vi ser frem til at arbejde videre med dette,” siger han i en pressemeddelelse fra DK Company i dag.
Færdige med at sælge ud?
Allerede i maj 2018 begyndte spekulationerne at rulle i branchen, om IC Groups frasalg af deres bedst sælgende brand Peak Performance betød, at de var ved at skære ind til benet, eller om de tværtimod havde sat gang i en større oprydning, der også ville føre til flere store frasalg. Dengang lød svaret fra administrerende direktør Alexander Martensen-Larsen:
“Med vores tilbageværende mærker mener vi ikke, at deres fulde potentiale er reflekteret i det omsætnings- og indtjeningsniveau, de har på nuværende tidspunkt. Derfor er fokus nu at drive og udvikle dem, hvoraf vi mener, at Tiger of Sweden har et stort internationalt potentiale. Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen konkrete planer om at sælge vores tilbageværende mærker. Et eventuelt salg kan ske, når og hvis vi mener, at de har nået et sted i deres udvikling, hvor det er det rigtige at gøre for aktionærer.”
Nu – snart et år efter – er koncernen hele to brands fattigere, men om Tiger of Sweden og By Malene Birger vil fortsætte under IC Group-paraplyen eller ej, må tiden vise.