Fashion Forum kunne tilbage i april måned berette om, at IC Group havde solgt deres mest indbringende mærke, Peak Perfomance, til finske Amer Sports Corporation. Siden har der været en del spekulationer omkring firmaets fremtid. I forbindelse med offentliggørelsen af firmaets nyeste årsregnskab, er det nu kommet frem, at IC Group ændrer sin forretningsmodel efter en periode med lavere omsætning.

“I forlængelse af frasalget af IC Groups største og mest profitable brand, Peak Performance, har bestyrelsen besluttet at ændre selskabets forretningsmodel til udelukkende at blive et børsnoteret holdingselskab, der ejer aktierne i de tilbageværende brands. Bestyrelsen vil fortsat løbende overveje, hvornår det er i aktionærernes interesse at sælge disse brands,” skriver IC Group i forbindelse med årsregnskabet.

Det vil i praksis betyde, at en række af de administrative aktiviteter, IC Group hidtil har varetaget, skal de resterende fire mærker i porteføljen nu selv stå for. De fire brands, Tiger of Sweden, By Malene Birger, Saint Tropez og Designers Remix, får derfor igen ansvaret for deres respektive firmaer. Dog bevares logistikfunktionen hos IC Group, men også her overvejer de at omstrukturere.

“Ændringen af koncernens forretningsmodel vil betyde, at de opgaver, som tidligere er blevet udført af IC Group, fremadrettet vil blive varetaget af de enkelte brands, således at disse bliver selvstændige enheder med egne supportfunktioner. Det vil ligeledes blive overvejet at frasælge koncernens logistikfunktion,” lyder det fra IC Group, der selvom omsætningen faldt, faktisk havde en stigende indtjening i det forgangne år. Den steg fra 16 millioner i 2016/2017 til hele 36 millioner i 2017/2017-regnskabsåret.

Hvad der præcis skal ske med IC Groups resterende aktiver, vides ikke endnu. Man forventer dog en afklaring i løbet af næste regnskabsår.