Om under én måned skriver vi 2019. Det betyder blandt andet, at tiden er kommet til at se tilbage på 2018, og på hvad året havde at byde på af både op- og nedture. Det gælder ikke mindst i regnskabsregi, hvor flere danske modevirksomheder den seneste tid har offentliggjort tallene for perioden 2017/18.

Og her melder mange heldigvis om gode tider. Det gælder brands som Markberg ApS, Masai Clothing Company ApS, Second Female ApS og Utoft Kids Group A/S. Sidstnævnte, hvis speciale er baby- og børnetøj under navnene Fixoni, Small Rags og En Fant, har oplevet en stigning i bruttofortjenesten på 18,5 millioner kroner sammenlignet med de 17 millioner kroner det forgange år. Årets resultat endte på lige knap 4,3 millioner kroner. Et resultat, ledelsen anser for tilfredsstillende grundet den mindre stigning fra sidste års 4 millioner.

Også hos Second Female er der fremgang at spore. Bruttofortjenesten endte på 23,4 millioner kroner sammenlignet med 23,1 millioner kroner året før. Endnu større er væksten, når man ser på deres årsresultat, som lyder på 13 millioner kroner sat op imod 7,2 millioner i 2016/17. Det er da heller ikke mere end en måned siden, at brandet offentliggjorde, at de har oprustet med ny CEO i form af Lars Andresen, netop med fokus på at fortsætte og øge væksten. En vækst, som virksomheden derfor forventer vil fortsætte og intensiveres de kommende år.

Endnu bedre ser det ud hos henholdsvis taske- og tøjvirksomhederne Markberg og Masai Clothing Company. Hvor Markberg har øget sin bruttofortjeneste fra 5,7 millioner i 2016/17 til lige godt 7,7 millioner i år, har Masai vækstet endnu mere. Deres omsætning er steget fra 377 millioner kroner til 419 millioner i år. 

Investeringer påvirker årets resultater

Retter man derimod blikket mod Shoe The Bear og Soya Concept – som i starten af 2018 indgik partnerskab, da Soya Concept valgte at opkøbe skobrandet – er resultaterne mere lunkne. Shoe The Bear kommer ud af perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2018 med et underskud på mere end 6 millioner kroner, på trods af et overskud på 418.000 kroner for hele året 2017. Dog er omsætningen steget, skriver virksomheden i deres ledelsesberetning. Udsvinget skyldes derfor, ifølge dem selv, store investeringer i den fremadrettede vækst, heriblandt i et datterselskab i UK, som skal være med til at styrke tilstedeværelsen på markederne Storbritannien, USA og Canada. Af denne grund ser de både resultat og økonomiske udvikling som forventet og tilfredsstillende, da den følger en igangsat strategiplan. Også moderkoncernen Soya Concept A/S beretter om tilfredshed på trods af mindre tilbagegang i årets resultat, der endte på cirka 79,5 millioner kroner mod 82 millioner sidste år. Her er det især opstartsomkostningerne i forbindelse med etablering af koncernens nye brand Leveté Room, der har sat sit præg på bundlinjen.

Og apropos investeringer, der sætter sit præg på bundlinjen. Danske Moss Cph har også haft et investeringstungt år. De har blandt andet satset på en tilpasning af deres retail-setup, hvilket har ført til både lukning og åbning af butikker samt renovering af eksisterende butikker. Derudover har de i løbet af perioden investeret i nye it-systemer. Alligevel lever årets resultat op til ledelsens forventninger, selvom det lyder på 308.668 kroner sammenlignet med de 2,1 millioner kroner det forgangne år. Dog er også bruttofortjenesten faldet fra 52,9 millioner kroner i 2016/17 til 39,5 millioner i år.

Lignende ser det ud hos herrebrandet Knowledge Cotton Apparel, hvor tilbagegangen dog er mindre alvorlig. Deres bruttofortjeneste endte på 19,4 millioner kroner mod sidste regnskabsperiodes knap 20 millioner. Årets resultat lyder på lidt over 6 millioner, faldet fra de knap 7,5 millioner de kunne fremlægge i 2016/17. I ledelsesberetningen står det dog klart, at regnskabet stemmer overens med forventningerne, og at brandets for det kommende år forventer en stigning i aktiviteten.

LÆS OGSÅ VORES REGNSKABSOVERSIGT FRA NOVEMBER:

Nyeste regnskaber: flere store brands kæmper med væksten