Den tyske onlinegigant Zalando har netop meldt ud, at den tilbagevendende tyske modemesse Bread&&Butter ikke fortsætter – ihvertfald ikke i sin nuværende form i Berlin. Zalando overtog den konkursramte messe i 2014 og har siden omdannet den til det tætteste man kommer på en forbrugerrettet modeuge. Et event, der i løbet af de sidste tre år er vokset og vokset både i besøgende og i ambitionsniveau med shows, koncerter, events og digitalisering. Men nu har Zalando, der i år fejrede tiårs fødselsdag, måtte indse, at messen er vokset dem over hovedet.

“Efter omhyggelig overvejelse har vi besluttet ikke at afholde Bread&&Butter næste år. I Zalando tester, evaluerer og udvikler vi projekter løbende. Med Bread&&Butter har vi opbygget modekompetence og vundet de samarbejdende modebrands’ tillid. På baggrund af disse erfaringer ønsker vi nu igen at fokusere på en bredere målgruppe med personliggjorte, lokale kampagner,” udtaler co-CEO for Zalando, David Schneider, til Fashion Forum.

Messen har ellers vist sig at være en publikumssucces. Da dørene blev lukket for august 2018, havde 35.000 – hovedsageligt millenials – indløst billet, besøgt de 40 kuraterede brands og set de mere end 70 optrædende kunstnere. Men selvom Zalando fortsat ejer varemærkerettighederne til messen og overvejer, hvordan de kan bruges, trækker de nu altså stikket for i stedet at fokusere på lokale events koncentreret om enkelte brands.

LÆS OGSÅ FASHION FORUMS REPORTAGE FRA BREAD && BUTTER 2018: 

Røde briller og track pants. Bread && Butter er modeuge for millennials