Når klokken ringer Black Friday ved midnat nu i nat, er det især kvinderne, der sidder klar med kortet i jagten på de gode tilbud. Og det er især tøj, sko og accessories, som ligger højt på ønskelisten hos 58 procent af de adspurgte kvinder. Det viser en netop offentliggjort undersøgelse fra YouGov på vegne af DIBS. Og selvom tøj også ligger højt hos mændene, er det fortsat især elektronik, der lokker dem til butikkerne, hvor 59 procent er ude efter at hente nyt elektronisk gear. Efter mode og elektronik ligger skønhedsprodukter og legetøj, som er oplagte julegaver, og nederst i købshierarkiet ligger ’oplevelser’.

Undersøgelsen viser samtidig en stigning på tre procent blandt dem, der planlægger køb i morgen sammenlignet med 2017, og endnu engang spår DIBS, at der vil blive sat ny Black Friday-handelsrekord – præcis som også FDIH spåede det tidligere på måneden.

“Black Friday tegner også i år til at blive årets ubetinget største handelsdag og intet tyder på, at udviklingen går tilbage – faktisk tværtimod. Dankortforbruget faldt med 2,9 procent i oktober sammenlignet med september, men i takt med at Black Friday i stigende grad foregår online og er blevet en fast del af forbrugskalenderen, så udsætter en stor del af forbrugerne deres køb,” fortæller Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS, i pressemeddelelsen og fortsætter:

“I vores rundspørge fra YouGov svarer 52 procent, at de har udskudt et køb. Så hvis der ikke er tale om et ”akut behov”, venter forbrugeren gerne en måned eller to på slagtilbuddet – især, hvis de kan spare 25-50 procent på den dyre kjole eller en ny fladskærm”

Udtryk for generelt vækst

At Black Friday igen ser ud til at blive en handelssucces, skal dog også ses i lyset af af et generelt udtryk for vækst. I DIBS’ årlige rapport over Dansk e-handel forventes det, at danskernes forbrug ved udgangen af året vil være steget med 23 procent, hvilket svarer til 133,5 milliarder kroner, i forhold til 2017. Successen kan derfor ikke alene tilskrives, at vi har købt helt ind i det amerikanske udsalgsfænomen.

De unge shopper mest – og gør det online

Det er især de unge mænd og kvinder, der går forrest, når det kommer til at shoppe på Black Friday. Hele 68 procent i aldersgruppen 18 til 29 år og 63 procent af de 30- til 39-årige svarer i YouGovs undersøgelse, at de regner med at gå på udsalgsjagt, mens tallet for aldersgrupperne 50-59 år og 60+ er nede på henholdsvis 37 procent og 29 procent, fremgår det af pressemeddelelsen. Og det er mest fra sofaen, det foregår, når man spørger de yngre forbrugere. Hvor kun 7 procent af brugere i aldersgruppen 60+ planlægger at gøre deres køb online, så forventer 36 procent af de 18- til 29-årige og hele 39 procent af de 30- til 39-årige at klare alle deres Black Friday-indkøb online.

6 tips til at optimere dit online salg – inden Black Friday