Det amerikanske udsalgsfænomen Black Friday har de seneste år fået godt fat i både den danske detailhandel og forbrugerne. Sidste år slog dagen rekord, hvor danskerne shoppede for mere end 2,117 milliarder kroner på én dag. I år falder den sorte fredag den 23. november, og endnu en gang er der lagt i ovnen til en forbrugsfest af en anden verden.

Det viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), som peger på, at Black Friday 2018 med stor sandsynlighed kommer til at slå alle tidligere salgsrekorder. Og det er især netbutikkerne, der er hoppet med på udsalgsbølgen. Ud af de adspurgte online forhandlere svarede 73 procent, at vil tage del i festlighederne i år, hvoraf 45 procent forventer, at deres salg på Black Friday i år bliver mindst 25 procent bedre end sidste år. 11 procent er endnu mere optimistiske og svarer, at de forventer en stigning på mindst 50 procent.

“Black Friday er blevet en digital festdag for både forbrugere og netbutikker, som får rigtig travlt. Hvis det går, som vi forventer, så bliver det den største salgsdag nogensinde i Danmark,” siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH, i en pressemeddelelse.

Forbrugerne holder igen op til Black Friday

Selvom mange forhandlere – både online og offline – har store forventninger til Black Friday, er fænomenet dog også anledning til hovedpine hos nogen. Ifølge FDIH, oplever knap halvdelen, at deres salg er ramt i ugen op til Black Friday. For hver femte butik gør det sig gældende, at salget er markant faldende eller helt dødt.

Alligevel forventer langt de fleste virksomheder, at Black Friday bliver en overskudsforretning. Analysen fra FDIH viser nemlig, at 78 procent forventer at tjene penge på den store udsalgsdag. Ifølge Niels Ralund, er det en lille stigning sammenlignet med sidste år. Og det skyldes blandt andet, at butikkerne er blevet bedre til at forberede sig og skabe fordelagtige aftaler med deres leverandører.

“Og så er kunderne bare helt enormt købeparate på dagen. Det betyder, at der også ryger rigtig mange varer over disken, som faktisk ikke er på tilbud, og butikkerne får en masse kunder ind i butikken. Det bidrager selvfølgelig til at gøre det til en festdag,” forklarer han.

Black Friday får følgeskab af Cyber Monday

At Black Friday kommer til at blive en endnu større forbrugsfest end tidligere er dog ikke det eneste, som FDIHs nyeste analyse kan afsløre. Også udsalgsperiodens varighed er under udvikling.

Hvor Black Friday traditionelt set har været forbeholdt én dag, er flere begyndt at hoppe med på amerikanske standarder og udvide med den såkaldte Cyber Monday den efterfølgende mandag. Ifølge FDIHs analyse vælger 37 procent af netbutikkerne i år at tage mandagen med, modsat de kun 19 procent, der svarede det samme sidste år.

Ud af de cirka 2,1 milliarder kroner, der samlet blev brugt på Black Friday i 2017, stammede 288 millioner af dem fra nethandel. Det er en stigning på 22 procent i forhold til 2016.

LÆS OGSÅ:

Boozt øger Black Friday-salg med 140 procent