Sådan optimerer du din webshop

6 tips til at optimere dit online salg – inden Black Friday

Med kun en uge til Black Friday og årets julesalg lige for døren, så er der god grund til at tjekke din webshop efter i sømmene. Vi har samlet seks gode råd til at få kundernes køb i kassen.
15.11.2018 ∙ af Amalie Thejls Uebel
Foto: Zalando var ifølge Pricerunner danskernes foretrukne webshop til køb af tøj og sko i 2017.

Uanset, om man er til Black Friday eller ej, så står også julehandlen for døren, og har din virksomhed en webshop, er det nu, I skal sikre, at den fungerer optimalt, så handlen kan foregå gnidningsløst.

Betalingsservicetjenesten DIBS har foretaget en undersøgelse af danskernes e-handelsvaner, og nogle af resultaterne derfra kan sagtens bruges i forbindelse med forberedelserne til de nært forestående shoppedage Black Friday og Cyber Monday. Vi har her samlet nogle af hovedpunkterne fra rapporten og fundet råd til, hvad du kan gøre for at være bedst muligt rustet til næste uges udsalgsdage.

Skærp din mobilside

Ifølge rapporten fremgår det, at 54 procent af danskerne foretager deres online køb via telefonen. Så hvis du ikke allerede har gjort det, er det altså om at få din hjemmeside optimeret til mobilvisning med det samme. Når det kommer til online shopping, handler det om at holde kunderne fanget og gøre det bekvemt. Hvis en hjemmesides layout ikke passer til den enhed, forbrugeren sidder med, finder de en anden side, som er mere overskuelig.

Gem kundernes oplysninger

Igen handler det om at gøre det så nemt for kunden som muligt at shoppe på din side. 42 procent af kunderne foretrækker, hvis de kan slippe for at indtaste deres kortoplysninger, når de shopper online. Sørg derfor for at have en funktion, som gør det muligt for kunden at gemme oplysninger som for eksempel adresse og betalingskort. Alternativt kan du gøre det muligt for kunderne at betale via Mobilepay, når størstedelen i forvejen shopper via telefonen. Dermed sparer kunden tid, når de skal shoppe på din side, og det betyder, at der er mindre risiko for, at de afbryder købet.

Giv fri fragt

54 procent af kunderne har svaret, at den primære grund til, at de har afbrudt et køb, var fordi den samlede pris inklusive levering var for høj. Giv derfor dine kunder et godt tilbud på fragt på Black Friday og Cyber Monday, så du ikke mister et salg. Du kan eksempelvis give fri fragt på alle ordrer over et vist beløb, eller gå hele vejen og give fri fragt på alle ordrer på de særlige udsalgsdage.

Skab opmærksomhed

Begynd allerede i ugen op til Black Friday at reklamere for dine gode tilbud. Send nyhedsmails ud med nogle af de rabatter, kunderne kan forvente og vis dine bedste varer frem på sociale medier. På den måde skaber du forventning hos forbrugeren, så de ved, at det er din hjemmeside, de skal besøge på Black Friday.

Lav eksklusive tilbud

Lav særlige tilbud, som først træder i kraft, når kunden køber flere ting. Det kan være en rabat, som bliver højere, jo flere varer kunden køber, eller kunden kan få en eksklusiv gave, når der købes for mere end et bestemt beløb. Du kan også have et produkt, som kun er til salg på Black Friday eller Cyber Monday. Eksklusive produkter skaber opmærksomhed og trafik til din hjemmeside.

Skab loyalitet

De særlige udsalgsdage kan også udnyttes til at skaffe nye kunder til din forretning. Du kan eksempelvis ’belønne’ alle nye kunder med en rabatkode til senere brug eller fri fragt på deres næste køb, når de handler på Black Friday. På den måde kan du lokke kunderne tilbage til din forretning på et senere tidspunkt, så de bliver faste kunder.