Brix på Strøget, lingerie fra Gestuz og 10 års jubilæum hos ELLE
I en uge præget af kommunalpolitisk debat herhjemme melder Los Angeles sig til rækken af byer, som forbyder salg af pels, Diesel slår et slag i kampen mod had på sociale medier og dansk ELLE kan fejre deres 10-års jubilæum.I en uge, hvor særligt DR og Danske Bank har stået øverst på mediedagsordenen, har særligt ét andet emne også skabt røre i modebranchen. Det skete efter, at vi på Fashion Forum i mandags kunne fortælle, hvordan støtten til både Copenhagen Fashion Week og Global Fashion Agenda er blevet sløjfet i Københavns Kommunes budgetaftale for 2019. Det har givet genlyd i landets dagblade og fået flere prominente ansigter i branchen til at råbe op. “Kære Københavns Kommune – DET ER EN OMMER!” skrev Uffe Buchard blandt andet på sin Instagram-profil om den nye prioritering af økonomien, mens Chris Pedersen sluttede sit indlæg om emnet med “Tror bare jeg går i seng nu.”
Ser vi mod udlandet, er der i disse dage fuld gang i de internationale modeuger med en netop overstået London Fashion Week, hvor særligt Victoria Beckhams tilbagevenden til Londons showscene og Riccardo Tiscis Burberry-debut løb med opmærksomheden. Og på finanssektoren har Zalando nedjusteret deres salgsforventninger, hvilket har resulteret i et markant dyk i aktierne.
Læs videre og bliv opdateret på ugens øvrige nyheder.
Maja Brix på Strøget
Nørgaard på Strøget er begyndt at forhandle designeren Maja Brix’ kollektion. I den forbindelse har Maja Brix også designet tre nye bluser, som alle tager udgangspunkt i Nørgaards klassiske #101 T-shirt. Maja Brix’ tilgang til mode går udenom den klassiske tilgang til kollektioner og sæsoner – derimod skaber hun styles som er beregnet til at holde længe og uafhængigt af sæsoner og trends. Maja Brix har en fortid som designer for Henrik Vibskov Femme, og driver desuden 71 Studio / Store, som er en kombineret konceptbutik og designstudie.
Gestuz inderst inde
Der sker meget hos Gestuz for tiden. I år kan de fejre deres 10-års jubilæum, og under modeugen åbnede de dørene op for deres første fysiske butik. Nu står de klar med endnu en nyhed – nemlig lanceringen af deres første undertøjskollektion, som fremover skal være en fast del af sortimentet. Undertøjet vil fremadrettet følge sæsonens trends og farver fra den øvrige kollektion, så du kan matche fra inderst til yderst.
B.I.G. udstiller på Kunsthal Charlottenborg
I dag åbner Kunsthal Charlottenborg dørene op for deres nye udstilling, som hedder “Big Art”. Udstillingen er opbygget af kreative samarbejder mellem Bjarke Ingels Group og 19 forskellige kunstnere og fokuserer på, hvad der sker i krydsfeltet mellem kunst og arkitektur. Udstillingen er Kunsthal Charlottenborgs hidtil mest omfangsrige udstilling af samtidskunst i stor skala og fylder museets 1000 kvadratmeter store sydfløj.
Udstillingen er åben indtil den 13. januar 2019.
ELLE fylder ti år
På lørdag fylder dansk ELLE 10 år. Magasinet, som er ejet af Aller, har siden starten haft Cecilie Ingdal ved roret som chefredaktør. I ELLEs 10 år har de formået at slå sig fast som en vigtig stemme på den danske modescene med nye initiativer og events for både branchefolk og læsere. Derudover har de udvidet med undermagasinerne ELLE Decoration og Dossier –som tidligere på ugen kunne melde stor fremgang– og hvert år afholder de ELLE Style Awards, hvor de hylder succesfulde talenter fra forskellige grene af modebranchen.
Dansk design på den røde løber
På redaktionen er vi altid glade, når dansk design får international eksponering. Natten mellem mandag og tirsdag dansk tid fandt dette års Emmy Awards sted, og her dukkede skuespiller Nukaka Coster-Waldau, gift med Nikolaj Coster-Waldau, op i en kjole af Mark Kenly Domino Tan, der udmærkede sig særligt godt på den røde løber.
Diesel laver Haute Couture
Diesel har lavet en ny kampagne, ved navn Haute Couture, som sætter fokus på den dårlige stemning, der tit kan brede sig i kommentarfeltet på sociale medier. Med celebre ansigter som Nicki Minaj, Gucci Mane og Bella Thorne som omdrejningspunkt, er den nye kollektion prydet med ord og vendinger, som stjernerne har fået smidt efter sig. Sloganet for kampagnen er “The more hate you wear the less you care”, og opmuntrer altså forbrugerne til ikke at tage de negative kommentarer så tungt. Diesel har desuden planer om at rykke til Danmark, hvor de vil inddrage danske influencere i kampagnen.
L.A. dropper pels
Der er gået mode i at forbyde pels. Blandt mange andre har Versace, Gucci og senest Burberry droppet al brug af det omdiskuterede materiale, og netop overståede London Fashion Week har lige gennemført sin første pelsfrie version. Nu er turen kommet til Los Angeles – USA’s næststørste by – som efter en enstemmig vedtagelse af forslaget i byrådet vil udfase salget af pels i byen over en toårig periode. Det skriver Business of Fashion. West Hollywood var den første amerikanske by til at forbyde al handel med pels i 2011, og siden har byerne Berkeley og San Francisco fulgt trop.