Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Burberry melder sig ind i pelsdebatten

Det britiske modehus er den seneste tilføjelse til listen af store internationale modehuse, der udfaser pels i deres produktion. Fashion Forum følger op på den nyeste udvikling i den efterhånden mangefacetterede pelsdebat.
Det britiske modehus er den seneste tilføjelse til listen af store internationale modehuse, der udfaser pels i deres produktion. Fashion Forum følger op på den nyeste udvikling i den efterhånden mangefacetterede pelsdebat.

Endnu en modegigant har sagt farvel og tak til pels – denne gang det britiske modehus Burberry. Brandet har her til morgen meldt ud, at de melder sig ind i en efterhånden lang liste af modevirksomheder, der udfaser det omdiskuterede materiale i deres produktion. En liste der på nuværende tidspunkt allerede tæller navne som Calvin Klein, Hugo Boss, Ralph Lauren, Michael Kors, Versace og Gucci.

“Moderne luksus betyder, at man er socialt og miljømæssigt ansvarlig. Dette er både en af vores kerneværdier hos Burberry og nøglen til vores langsigtede succes. Vi er fast besluttede på at dedikere den samme form for kreativitet til hele vores organisation, som vi gør til vores produkter,” lyder det fra brandets CEO Marco Gobbetti, der i samme ombæring har afsløret, at Burberry ikke længere vil destruere usolgte varer. En praksis, der – på trods af, at den er bredt udbredt i branchen – satte dem alvorligt i uføre, da det i juli-måned kom ud, at Burberry i 2017 havde destrueret varer for 28,6 millioner pund.

Pels – fremtidens bæredygtige materiale eller et fortidslevn?

Hvis der er noget, der er rødglødende netop nu i modebranchen – foruden debatten om modellers sundhed, #metoo og tøjafbrænding – så er det pels. Hvorvidt materialet er bæredygtigt eller ej. Etisk forsvarligt eller ej. Og det er da også efterhånden længe siden, at de første modehuse bandlyste det og dermed satte gang i en bølge af pelsstoppere – en bølge, der må siges at være kulmineret, da tidens måske mest eftertragtede og magtfulde modehus, Gucci, hoppede med på den i oktober sidste år. For hvad ville det få af betydning for resten af branchen? Var det begyndelsen på enden for pelsens ellers lange karriere i mode?

Det er dog ikke alle, der er færdige med pels. På den anden side findes der nemlig et forskermiljø og en pelsbranche, der i manges tilfælde står uforstående hen for anti-pels tendensen. For er pels ikke netop indbegrebet af slow fashion og langtidsholdbarhed?

“Pelsverdenen emmer stadigvæk af håndværk og langsommelighed og har tilmed stort fokus på forbrugere, pasform, smagsreferencer og så videre. Tænk hvis andre materialer blev behandlet lige så respektfuldt som pels?”

Sådan fortalte Else Skjold til Fashion Forum i slutningen af august i forbindelse med den nye rapport The Re-New Project, som stiller skarpt på netop den rolle, som det dyrebare materiale kan spille indenfor modebranchens forhåbentlig grønnere fremtid. Ikke desto mindre blev det i starten af denne uge klart, at pelsbranchen ikke er ubemærket af udviklingen, da det danske auktionshus Kopenhagen Fur meldte ud, at de på grund af et fald i prisen på mink og en fremtidig formindsket produktion har set sig nødsaget til at skære op mod 20 procent af deres ansatte.

Burberrys pelsforbud træder i kraft med umiddelbar virkning, hvilket betyder at der ikke vil være nogen former for ægte pels i modehusets nye kreative direktør, Riccardo Tiscis, debutkollektion under modeugen i London senere denne måned, samt at alle eksisterende pelsprodukter vil blive udfaset.