Barbara í Gongini er tilbage
Den 5. juli 2018 begærede Barbara í Gongini sig konkurs. Men allerede nu, kun få uger efter, er firmaet genopstået med fornyede kræfter og en opdateret strategi – og stadig med designer Barbara í Gongini i spidsen. Vi har talt med hende om planerne for fremtiden.Det er ikke mere end tre uger siden, at Barbara í Gongini i starten af juli måtte indgive sin konkursbegæring. Men den færøskfødte, danskbaserede designer nægtede at opgive kampen, og allerede få dage efter lykkes det alligevel brandet at starte forfra og genopstå i et nyt selskab.
“Igennem et meget konstruktivt forhandlingsforløb med vores kurator Anders Ørskov Melballe har vi – mod al forventning – fået mulighed for at skabe grundlaget for en rekonstruktion. Derfor sidder vi i disse dage og arbejder på at etablere et nyt sæt rammer og en ny struktur, der skal ligge til grund for en helt ny platform for Barbara í Gongini,” fortæller den lettede designer, der sammen med sin mand, Ole í Gongini, har brugt de sidste par uger på at rekonstruere det brand, de sammen stiftede for 13 år siden.
2017 var ellers et år med høje ambitioner for Barbara í Gongini, der i juli løftede sløret for en ny satsning – underlinjen norðan by BARBARA I GONGINI. Linjen af eksklusivt basistøj havde til formål at bringe den anerkendte avantgarde-designer tættere på et kommercielt gennembrud – hvilket delvist også lykkes, men uden at give den nødvendige effekt på bundlinjen.
“Vi havde taget en strategisk beslutning, der skulle vise sig at blive skæbnesvanger for vores virksomhed. Vi søsatte en ny underlinje, som skulle ramme bredt og derved åbne nogle nye døre for os. Ønsket var blandt andet, at norðan by BARBARA I GONGINI skulle danne et økonomisk grundlag til at løfte hovedlinjen op til nye højder. Men på trods grundige forberedelser og en velfunderet forretningsplan, samt en større investering i salg og udvikling, lykkedes det os ikke indenfor den tidsramme, der var sat,” siger Barbara í Gongini, der pludselig stod i en knibe, der på mange måder er klassisk for modebranchen i dag. De tidligere tre årlige kollektioner var blevet udvidet til fem, men selvom de ellers trofaste indkøbere tog godt imod den nye linje, øgede de ikke deres budget. Omsætningen var den samme og de nye kunder udeblev.
Set i bakspejlet
I dag er Barbara í Gongini fuldt ud bevidst om, hvad der gik galt, og hvad de skulle have gjort i stedet – navnlig at være tro imod deres oprindelige vision og holde fast i det, som brandet fra dag ét har været anerkendt for: den grænsesøgende, miljøbevidste og kunstneriske tilgang til design.
“Vi skulle haft holdt os til det, vi er rigtig gode til, og så skulle vi have skåret ind til benet og raffineret vores produkt endnu mere,” siger Barbara í Gongini, der i dag er klar til at lade fortid være fortid og se fremad.
“Med den nye rekonstruktion åbnes der op for muligheden for en ny begyndelse. En begyndelse, der betyder, at vi skal kigge indad og være tro mod vores kerneværdier og holde et fast blik på den kunstneriske tilgang til produktet,” afslutter hun.
I forbindelse med modeugen vil Barbara í Gongini løfte sløret for brandets nye retning med en installation kaldet ’Modular Objects’ på FAN OUT den 8. august klokken 20.
LÆS OGSÅ:
Ilse Jacobsen offentliggør ny strategi efter faldende overskud