“Blottet for nostalgi eller romantiske forestillinger": Ny jubilæumsbog dykker ned i Wood Wood-arkiverne
I to årtier har Wood Wood sat sit unikke, legesyge fingeraftryk på den danske modebranche med alt fra Mickey Mouse til Mumitrolde. Det understreger den nye bog ’Wood Wood 2-22’, der ifølge medstifter Brian SS Jensen er en både kaotisk og ægte afspejling af brandet.2022 var et vigtigt år for Wood Wood, der kunne fejre sit 20-års jubilæum. Et jubilæum, som stifterne Brian ‘SS’ Jensen og Karl-Oskar Olsen, der sammen grundlagde det københavnske brand tilbage i 2002, fejrede allerede i starten af året under AW22-modeugen med et samarbejde med kunstneren Tal R. Men nu markeres jubilæet yderligere med lanceringen af en selvudgivet bog med det passende navn ’Wood Wood 2-22’.
Her dykker brandet – i samarbejde med den København- og Milano-baserede design-duo Wrong Studio – ned i billedarkiverne fra de sidste 20 år. Det er der kommet en visuelt tung og “lettere kaotisk,” som brandet selv beskriver det, bog ud af med nøje udvalgte billeder, som – i ikke kronologisk rækkefølge – introducerer og ser tilbage på det brand, som Wood Wood var og er i dag. I bogen finder man blandt andet skitser og fotografier fra tidligere kollektioner og shows, nogle af brandets mange samarbejder, samt et interview med Karl-Oskar Olsen og Brian ‘SS’ Jensen. Sidstnævnte fortæller i en pressemeddelelse, hvorfor de har valgt at fejre deres jubilæum via en bog – og hvilke overvejelser, den har ført med sig:
“Vi har snakket om at gøre det i flere år, men for at være helt ærlig, så har jeg været lidt tøvende. Jeg elsker bøger og alle former for trykte udgivelser, men det føltes ikke naturligt for os at se tilbage på den måde. Så det krævede lidt overtalelse, men det, der virkelig fik mig til at skifte mening, var idéen om at få nogen udefra til at komme ind og dele deres perspektiv på det, vi laver. Den måde, som Wrong Studio greb dette projekt an på, føles meget passende og blottet for nostalgi eller romantiske forestillinger. Der er ingen kronologi i bogen, og det visuelle hierarki er løsrevet fra enhver opfattet betydning fra vores side. Når jeg ser på resultatet, synes jeg, at dette kaotiske udvalg af fragmenter, skitser, billeder og historier er en ægte afspejling af Wood Wood, og jeg betragter bogen lige så meget som en introduktion til brandet som et retrospektivt dokument.”
Se et udvalg af bogens billeder herunder.
‘Wood Wood 2-22’ blev udgivet i december 2022.
Wood Wood 2-22 ISBN 9 – 788797 – 420102, 400 sider. Designkoncept af Jess Andersen and Andreas Peitersen (Wrong Studio), tekst af David Hellqvist.