“Vi bevæger os i tiden og gerne med den,” fortæller Brian ‘SS’ Jensen over telefonen, da jeg ringer ham op for at interviewe ham om Wood Woods 20-års jubilæum.

“Det lyder som en kliché, men det har været noget af en rejse.”

Sammen med Karl-Oskar Olsen stiftede han Wood Wood tilbage i 2002, hvor det begyndte småt i en gammel vinkælder i Krystalgade, hvor de startede med at sælge t-shirts med print.

Wood Wood har ifølge stifteren været i så konstant udvikling siden 2002, at det er blevet en stor del af hans og brandets identitet. Især det med at prøve noget nyt. Det er også sådan, den nye kollektion, der vises onsdag den 2. februar under Copenhagen Fashion Week, skal ses.

“Det er ud fra idéen om konstant bevægelse og at udfordre det gængse,” siger han om jubilæumskollektionen, der er blevet til i en slags samarbejde med kunstneren Tal R.

“Vi har fået adgang til en del af hans værker og har måttet bruge dem på forskellige måder. Opgaven har ligget i at få overført hans værker til tøj, så det fungerer som tøj og ikke kun som kunst på stof.”

Wood Wood har tidligere lavet en t-shirt med Tal R i forbindelse med en udstilling på Køge Skitsesamling, så den nye kollektion er en idé, der har været i tankerne i lang tid. Men denne gang har Tal R ikke været involveret i processen.

“Jeg tror, han syntes, det var mere interessant at vente og se, hvad vi kunne få ud af hans værker. Det var en del af det,” siger Brian ‘SS’ Jensen. Vente må vi andre også, indtil kollektionen bliver vist under modeugen i næste uge.

Da Adidas ringede

“Vi kom ind i branchen som outsidere uden nogen særlig interesse for modebranchen, og vi havde ingen forudsætninger for at lave et tøjmærke, så det var noget med at prøve sig frem. Det har til tider været ret kaotisk, mens også rigtig sjovt,” forklarer stifteren om begyndelsen på Wood Wood.

T-shirts blev til hættetrøjer, og siden kom de fulde kollektioner, ikke mindst kvindekollektionerne. I 2007 holdt Wood Wood sit første show på Copenhagen Fashion Week i Galleri Asbæk i Bredgade, og derfra tog det yderligere fart for brandet. Det meste skete af sig selv eller helt tilfældigt.

“Jeg kan huske, at en fra Adidas ringede til os i 2006 og spurgte, om vi ville lave et par sko med dem. Det er en lille ting, som virker lidt fjollet i dag, men det var en kæmpe ting for os dengang. Det føltes som uudforsket land, vi bevægede os ind i,” siger han.

Her – to årtier efter – har både brandet og de to stiftere “udviklet sig en del siden”. I dag har Wood Wood 80 ansatte og butikker i København, Aarhus, London og Berlin og er repræsenteret over hele Europa og i Asien og Nordamerika. Midt under epidemien åbnede Wood Wood en lille butik på Værnedamsvej, hvor de sælger havesakse, japansk keramik og outdoor-grej – et projekt af en slags, vi kommer til at se mere til fra Wood Woods side. Det stopper nemlig ikke her, lover stifteren. Ikke mindst fordi det er jubilæumsår, er der en del – endnu hemmelige – projekter på vej.

Og så kan brandet fejre sit jubilæum med endnu et show ud af mange på den officielle kalender i hjembyen København.

“Nu er vi blevet de etablerede. Der var en, der forleden sagde til mig: “Så har I jo ansatte, der ikke var født, da I startede.” Det var lidt et wakeup call.”

Wood Wood præsenterer den nye kollektion inspireret af Tal R’s værker under Copenhagen Fashion Week onsdag den 2. februar kl. 19.00.

Wood Wood afslører nyt kollektionssamarbejde med berømt billedkunstner

Portræt af Brian ‘SS’ Jensen. Foto: Wood Wood PR

Kan kulissen genbruges? 15 trin til et mere ansvarligt modeshow