Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Wood Wood bog
Alle nyheder

“Blottet for nostalgi eller romantiske forestillinger": Ny jubilæumsbog dykker ned i Wood Wood-arkiverne

I to årtier har Wood Wood sat sit unikke, legesyge fingeraftryk på den danske modebranche med alt fra Mickey Mouse til Mumitrolde. Det understreger den nye bog ’Wood Wood 2-22’, der ifølge medstifter Brian SS Jensen er en både kaotisk og ægte afspejling af brandet.
I to årtier har Wood Wood sat sit unikke, legesyge fingeraftryk på den danske modebranche med alt fra Mickey Mouse til Mumitrolde. Det understreger den nye bog ’Wood Wood 2-22’, der ifølge medstifter Brian SS Jensen er en både kaotisk og ægte afspejling af brandet.

2022 var et vigtigt år for Wood Wood, der kunne fejre sit 20-års jubilæum. Et jubilæum, som stifterne Brian ‘SS’ Jensen og Karl-Oskar Olsen, der sammen grundlagde det københavnske brand tilbage i 2002, fejrede allerede i starten af året under AW22-modeugen med et samarbejde med kunstneren Tal R. Men nu markeres jubilæet yderligere med lanceringen af en selvudgivet bog med det passende navn ’Wood Wood 2-22’.

Her dykker brandet – i samarbejde med den København- og Milano-baserede design-duo Wrong Studio – ned i billedarkiverne fra de sidste 20 år. Det er der kommet en visuelt tung og “lettere kaotisk,” som brandet selv beskriver det, bog ud af med nøje udvalgte billeder, som – i ikke kronologisk rækkefølge – introducerer og ser tilbage på det brand, som Wood Wood var og er i dag. I bogen finder man blandt andet skitser og fotografier fra tidligere kollektioner og shows, nogle af brandets mange samarbejder, samt et interview med Karl-Oskar Olsen og Brian ‘SS’ Jensen. Sidstnævnte fortæller i en pressemeddelelse, hvorfor de har valgt at fejre deres jubilæum via en bog – og hvilke overvejelser, den har ført med sig:

“Vi har snakket om at gøre det i flere år, men for at være helt ærlig, så har jeg været lidt tøvende. Jeg elsker bøger og alle former for trykte udgivelser, men det føltes ikke naturligt for os at se tilbage på den måde. Så det krævede lidt overtalelse, men det, der virkelig fik mig til at skifte mening, var idéen om at få nogen udefra til at komme ind og dele deres perspektiv på det, vi laver. Den måde, som Wrong Studio greb dette projekt an på, føles meget passende og blottet for nostalgi eller romantiske forestillinger. Der er ingen kronologi i bogen, og det visuelle hierarki er løsrevet fra enhver opfattet betydning fra vores side. Når jeg ser på resultatet, synes jeg, at dette kaotiske udvalg af fragmenter, skitser, billeder og historier er en ægte afspejling af Wood Wood, og jeg betragter bogen lige så meget som en introduktion til brandet som et retrospektivt dokument.”

Se et udvalg af bogens billeder herunder.
Disney x Wood Wood
AW07-kampagne, fotograferet af Philip Messmann. / Grafik, Disney x Wood Wood, 2014; “Vi blev kontaktet af en lokal Disney-repræsentant, som ville høre, om vi kunne været interesseret i en form for samarbejde. Jeg ved ikke hvorfor, men han virkede oprigtigt overrasket, da vi fortalte ham, at vi var klar på det. Vi fik at vide, at vi måtte arbejde med alle karakterer på tværs af deres forskellige koncepter – det er alle Disney-karakterer såvel som Marvel og Star Wars. Det var en meget svær beslutning, men vi endte med at fokusere udelukkende på Mickey Mouse, specifikt den sort/hvide udgave fra de tidlige korte animationsfilm fra 20’erne og 30’erne. Idéen om, at en tegning af en mus kan udvikle sig til et globalt popkultur-fænomen er ret fascinerende.” Brian ‘SS’ Jensen. / Ellesse x Wood Wood, 2019, fotograferet af Philip Messmann. / Vans Fan Club, 2018, fotograferet af  Sarah Stenfeldt.
Print af Eric Elms for T-shirt-kollektion i forbindelse med Wood Woods 15-års jubilæum
Print af Eric Elms for T-shirt-kollektion i forbindelse med Wood Woods 15-års jubilæum i 2017. / W.W. Denim SS16, fotograferet af Philip Messmann. / Solovair i Wood Wood-kampagne 2021, fotograferet af Andreas Bach.
Backstage, AW20-show, fotograferet af Adam Katz Sinding. / Wood Woods butik i Berlin, 2020
Backstage, AW20-show, fotograferet af Adam Katz Sinding. / Wood Woods butik i Berlin, 2020. / Kunstværk af Harsh Patel til T-shirt-kollektion i forbindelse med Wood Woods 15-års jubilæum  i 2017. / Outsole, Mizuno Wave Rider 10, 2020. 
Wood Wood Bogens bagside: Wood Wood x Champion U.S.A., 2015, fotograferet af Hördur Ingason. / AW17-show, Milano. / Grafik, 2003.
Bogens bagside: Wood Wood x Champion U.S.A., 2015, fotograferet af Hördur Ingason. / AW17-show, Milano. / Grafik, 2003. / Fotografi af Sacha Maric for Wood Woods ‘Double A’-kampagne i 2017.
Champion x Wood Wood, 2016, fotograferet af Elizabeth Heltoft.
Champion x Wood Wood, 2016, fotograferet af Elizabeth Heltoft. / Mærkat, Wood Wood x ‘SUP Magazine, 2011. / Grafik, FILA x Wood Wood, 2020. / Skitse til klistermærke, HAY x KiBiSi x Wood Wood, 2010. / Wood Wood Museum, 2018. / Grafik, Garfield x Wood Wood, 2021. / Grafik af Jerkcurb til Wood Woods SS22-kollektion.

‘Wood Wood 2-22’ blev udgivet i december 2022. 

Wood Wood 2-22 ISBN 9 – 788797 – 420102, 400 sider. Designkoncept af Jess Andersen and Andreas Peitersen (Wrong Studio), tekst af David Hellqvist.