Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Storhedsvanvid, ham den gale og det danske islæt: Det tog vi med fra Fashion Month

Med Paris lukket og slukket i denne uge er endnu en runde af internationale modeuger veloverstået. Eller er den? Vi ser tilbage på de største øjeblikke, op- og nedturene i New York, London, Milano og Paris.
Med Paris lukket og slukket i denne uge er endnu en runde af internationale modeuger veloverstået. Eller er den? Vi ser tilbage på de største øjeblikke, op- og nedturene i New York, London, Milano og Paris.

SoMe-øjeblikkene stjal opmærksomheden

Det er ikke, fordi den nu overståede fashion month – der startede i New York i begyndelsen af september, så London og dernæst Milano for at slutte i Paris i denne uge – ikke var fyldt med kollektionsmæssige highlights. Her kan nævnes Loewes show i Paris, hvor evigt-talentfulde Jonathan Andersons skulpturelle elegance er svær at glemme. Eller det ligeledes uforglemmelige Bottega Veneta-show, hvor Matthieu Blazys nede-på-jorden-kollektion af jeans, bomulds-T-shirts og skovmandskjorter i flannel – alt sammen synsbedrag, da de var skabt i læder – alligevel løftede os op i de højere luftlag. Men højdepunker som dem til side var det alligevel ofte alt andet end tøjet, som løb med opmærksomheden. Guccis 68 identiske tvillinger, der totalt stjal fokus fra kollektionen. Coperni, der lod en næsten nøgen Bella Hadid få spraymalet en hvid kjole på på catwalken – og derfra mere eller mindre lagde Instagram ned. En kreativ genistreg, der kan give et fingerpeg om fremtidens mode, mener nogle. Et billigt mediestunt uden relation til resten af kollektionen og brandet, mener andre. Modeugerne var fyldt med den slags SoMe-øjeblikke – og endnu en gang blev vi også bekræftet i, at it’s all about the celebrities. For der var ligeledes skruet gevaldigt op for kendis-fremmødet, ikke mindst på catwalken – hvis næse er det for eksempel gået forbi, at Paris Hilton lukkede Versace-showet i en pink Barbiecore-kjole, eller at Cher gæstede Balmain? Kim Kardashian, der var hovedpersonen hos Dolce & Gabbana under hashtagget #ciaokim, eller Kate Moss, der fik alles øjne rettet mod førnævnte Bottega Veneta – hvis de da ikke var det i forvejen. Eller hele dramaet omkring Ye, som denne sæson tog nye højder. Men ham kommer vi tilbage til.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af coperni (@coperni)

Post-Elizabeth London

For modebranchen kunne timingen næsten ikke have været dårligere, end da 96-årige Dronning Elizabeth døde den 8. september – dagen før de internationale modeuger blev skudt i gang, og otte dage før London Fashion Week skulle begynde. For det endte med at blive et land og en by i sorg, der skulle føre en modeuge ud i livet, og flere shows blev da også først aflyst, senere rykket for at vise respekt og give plads til at sige farvel til verdens længst siddende monark, da hun skulle begraves den 19. september – dagen før modeugen i London kulminerede. Og det satte sit tydelige præg på ugens shows. Både direkte, som hos J.W. Anderson, der takkede for hendes indsats på en sort T-shirt, eller som hos Richard Quinn, der viste billeder af hende under showet, og mere indirekte med de mange referencer til hendes ikoniske stil som hos Halpern, hvor modellerne var stylet med silketørklæder bundet om håret, som var et af den nu afdøde regents signatur-looks.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Halpern (@halpernstudio)

Stor, større, størst – men hvor er bæredygtigheden?

Det er ikke længere Corona, der hænger som et mørkt slør over hele verden – og modeugerne – og det blev udnyttet til fulde denne sæson. Ikke fordi der normalt bliver holdt igen, men det var alligevel som om, at kreativiteten, når det kommer til venues og set design, havde fået et nøk op. Se bare på Monclers fødselsdagsshow i Milano, der havde samlet intet mindre end 1952 modeller på Piazza del Duomo for at markere året, hvor det italienske brand blev grundlagt. Eller Diesel, der ligeledes i Milano slog rekorden i verdens største oppustelige skulptur. Eller i Paris, hvor Loewes show var centreret om én gigantisk, rød anthurium-blomst i glasfiber – også passende kaldet ’flamingoblomst’ på dansk for sit næsten kunstigt udseende hjerteformede blad. Balenciaga, der også i Paris sendte modellerne ud i et mudderbad, Acne Studios, der bød indenfor i soveværelset i form af en hær af pink satin-senge og hvor Courréges sendte en stråle af sand ned gennem loftet. Listen er lang.

Generelt virkede det som om, at de fleste shows – lige med undtagelse af Chanel måske, der for en gang skyld lod sig ’nøjes’ med et mørkt rum og en lang skærm, som modellerne gik ved siden af – var lavet ud fra devisen jo større, jo bedre. Alt sammen smukt. Fascinerende, ligefrem. Men også en anelse malplaceret, når resten af verden mere har travlt med at navigere igennem en truende recession og en igangværende energikrise – ja for slet ikke at tale om klimakrisen, som vi ikke må glemme i skyggen af alle de andre problemer, men som det desværre så ud til, at mange gjorde. For det manglende fokus på bæredygtighed under Fashion Month ikke bare glimrede ved sit fravær, det nærmest bankede os i hovedet. Det var ikke, fordi der slet ikke var nogen, der turde tale om det – det var bare kun dem, man allerede forventede det af. Stella McCartney, for eksempel, der ifølge brandet selv viste sin mest bæredygtige kollektion til dato, hvor 87 procent af materialerne var ’ansvarlige’ – en udmelding, der jo kan betyde mange ting, som i dette tilfælde inkluderede tekstiler som et kunstlæder skabt af mycelium (svamperod, som også Ganni har eksperimenteret med) og genanvendt bomuld.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af LOEWE (@loewe)

…og hvad med diversiteten?

Og nu vi er ved det, der manglede: lige så meget, som der bliver talt om diversitet og inklusion, lige så lidt bliver der handlet på det. Det så vi under de nu afsluttede modeuger, hvor modellerne desværre ofte repræsenterede kun én kropstype; dem, der er tyndere end tynde, selvfølgelig. Det gjaldt især i Paris, ikke at det egentlig er overraskende, for franskmændene virker generelt til at holde lidt mere stædigt fast i modens forældede tyndhedsfiskering. For eksempel var der til Chanel-showet kun plads til tre kurvede modeller i af de i alt 71 indgange. Og de var ikke engang plus size. Bare kurvede. Det er dog ikke kun størrelserne, der stadig følger et stramt og ekskluderende ideal. Også aldersrepræsentationen var svær at finde denne sæson. Så på trods af langsomt fremskridt, blev det generelt tydeligt de fleste steder (måske lige med undtagelse af New York, der på visse områder bare er længere fremme end Europa), at der stadig er et stykke vej igen, når det kommer til diversitet og ikke mindst inklusion.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Vogue France (@voguefrance)

Ham, det er umuligt ikke at tale om

Det gør næsten lidt ondt at skulle nævne ham, hvis navn vi ikke burde nævne – eller kan udtale. For Kanye West – nu bare ’Ye’ – løb muligvis med allermest opmærksomhed under modeugen i Paris. Og ganske ufortjent i virkeligheden. For det er ærgerligt, at det stadig er sådan, at hvis du bare er kontroversiel nok, så får du taletid. Også selvom du ikke har noget klogt at sige. Og her refereres der selvfølgelig hovedsageligt til hans eget show for Yeezy, hvor modeller i T-shirts med skriften ’White Lives Matter’ gik ned af catwalken til stor forargelse for mere eller mindre alle andre en Ye selv. Siden har han sendt dårlig energi ud i hele branchen med sin kritik af alle dem, der siger ham og hans hovedløse projekt imod – herunder især Gabriella Karefa-Johnson, der er Global Fashion Editor på Vogue, og som blev personligt hængt ud af Ye, efter hun på Instagram kaldte hans stunt for “uforsvarlig adfærd.” Måske er enden på Kanye-æraen endelig ved at nærme sig? Det kunne godt se sådan ud.

Stærkt dansk lineup

Det bedste er gemt til sidst – i hvert fald set med de danske briller. For endnu en gang havde kalenderen til de internationale modeuger fået et klædeligt drys af noget af det bedste, vi kan præstere herhjemme. Fanen blev for eksempel holdt højt af Han Kjøbenhavn, der igen beviste sig som et mærke af international kaliber med deres mørke univers og avantgarde SS23-kollektion i Milano. Eller Cecilie Bahnsen, der under modeugen i Paris endnu en gang slog benene væk under os med en kollektion, som hyldede ’hverdags-couture’. Noget, hun er kendt for at mestre med sine delikate kjoler og ekstravagante detaljer tonet klædeligt ned med jeans og sneakers. Eller Heliot Emil, hvis skarpe æstetik imponerede under deres præsentation ligeledes i Paris. Selv Ganni var på catwalken under den franske modeuge, i hvert fald delvist, gennem deres kommende – og stadig ret hemmelighedsfulde – samarbejde med det fransk/belgiske mærke Ester Manas, som helt i tråd med Ganni selv er kendt for både deres fokus på diversitet og bæredygtighed.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Ester Manas (@estermanas)